Promieniotwórczość w Krakowie

W Krakowie między 20 a 31 maja odbędą się światła, obrazy, spojrzenia, wystawy, pikniki, wykłady, warsztaty, odkrycia, fotosyntezy, projekcje, pokazy, a wszystko to w ramach eksperymentu wystawienniczego, badawczego i artystycznego realizowanego w różnych przestrzeniach instytucjonalnych, publicznych i galeryjnych w dialogu z zastanymi elementami ekspozycji i lokalnymi wątkami kulturowymi o nazwie prom/ieni\otwórczość. twoje oczy są ciekawsze od słońca.

„prom/ieni\otwórczość. twoje oczy są ciekawsze od słońca” (źródło: materiały prasowe organizatora)

„prom/ieni\otwórczość. twoje oczy są ciekawsze od słońca” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Obraz jest wszystkim. Andreas Agassi w reklamie aparatów Canon – J.T. Mitchell.

(…) nie ma czegoś takiego jak samodzielny, osobny obraz – istnieje pole wizualne, dynamiczna przestrzeń relacji między człowiekiem, obrazem i rzeczywistością – Iwona Kurz.

Wernakularne oglądanie to oglądanie w poczekalni, na siłowni, na dworcu, oglądanie na jednym z tysięcy nieszczęsnych ekranów, na których miało rzekomo toczyć się nasze życie. Oznacza ono ten typ doświadczenia wizualnego, w którym nasza uwaga zostaje rozproszona, podzielona pomiędzy wykonywane czynności. To oglądanie, można powiedzieć, jednym okiem, zerkanie, spoglądanie – Łukasz Zaręba.

A słońce wysoko, wysoko świeci pilotom w oczy – Kora Jackowska.

prom/ieni\otwórczość. twoje oczy są ciekawsze od słońca to eksperyment wystawienniczy, badawczy i artystyczny realizowany w różnych przestrzeniach instytucjonalnych, publicznych i galeryjnych w dialogu z zastanymi elementami ekspozycji i lokalnymi wątkami kulturowymi. Współpraca między ASP w Krakowie, Festiwalem Nauki 2015, Muzeum Narodowym, Cricoteką, Muzeum Inżynierii Miejskiej, Muzeum Archeologicznym, Muzeum UJ i galerią f.a.i.t. zaowocowała dziewięcioma różnymi zdarzeniami – wystawami, wykładami, pokazami, warsztatami i piknikiem w ogrodach muzealnych. Wiąże je ze sobą wieloaspektowe spojrzenie na relacje między światłem, polem widzenia, przestrzeniami ekspozycji, wielokierunkowością spojrzeń, zerkań i lokalną, krakowską kulturą materialną jako żywym obrazem – zbiorem tego, co w danym czasie spotkało się na powierzchni rzeczywistości. Wernisaż projektu odbędzie się 21 maja w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego, gdzie realizujemy wystawę prac współczesnych artystów i klasyków modernizmu dialogujących z istniejącymi ekspozycjami – sztuki, rzemiosła i broni. Finisaż projektu planujemy na 31 maja w Muzeum Inżynierii Miejskiej. Na zakończenie proponujemy koncert-dialog na dźwięk i światło, realizowany przez grupę artystyczno-badawczą, która podjęła się prób rekonstrukcji i nawiązań do legendarnych Kineform Andrzeja Pawłowskiego z lat 50. XX wieku. Twórczość – jak pisał Pawłowski – jest przyjemnością produkcji pewnego rodzaju energii, jej noszeniem i emanowaniem.

Prom/ieni\otwórczość to archipelag miejsc, działań, spojrzeń i ich spotkań. Polem widzenia jest Kraków – wielowymiarowe środowisko, oddające się oglądowi, żywe archiwum, kopalnia kamieni szlachetnych i półszlachetnych, poukrywanych w tektonicznych uskokach pejzażu kulturowego i społecznego. Sieć spostrzeżeń, działań, interwencji, pokazów i przesunięć zaprasza do podróży (surfingu, dryfu, spaceru, przejażdżki) po tym, co na powierzchni, co widać, co lśni w słońcu lub, poddane niewielkim przesunięciom, wyłania się i rozbłyska. Pracujemy (i bawimy się) z wielokierunkowością spojrzeń i promieni światła, transparentnością i transdyscyplinarnością, przenikaniem się dziedzin i gatunków artystycznych, nakładaniem się na siebie warstw rzeczywistości i ich ażurowych interpretacji. Interesuje nas kondycja rozproszenia i nieuwagi, więcej nawet – niemożliwość skupienia, za którą może przyjść pomysł rozluźnienia i (szerszego) otwarcia (oczu) na to, co czai się pod jakimś wcześniej nie dostrzeżonym kątem…

Najpierw rozglądamy się, później myślimy. Interesuje nas to, co nas pociąga, przyciąga uwagę i wabi wzrok, co jest na powierzchni, w świetle (nawet jeśli jest to chwilowy rozbłysk). Jest tego mnóstwo. Konfrontujemy się z rozwibrowaną wielością i niepoliczalnym zbiorem rzeczy i spojrzeń odbijających się od siebie w ciasnych dekoracjach starego miasta, w którym wszystko, na co patrzysz, jest przynajmniej trochę przysłonięte przez coś innego. Wszystko to lśni, świeci (światłem naturalnym, sztucznym lub odbitym), uwodzi, patrzy, rzuca się w oko, poddaje się oglądowi lub zerka z ukosa. Rzucamy okiem na samo oko – organ, fizjologię patrzenia (neurologię, biocybernetykę) i filozofię percepcji. Bardziej interesuje nas realność spojrzenia, sensualność obrazów, afirmatywna, sprawcza i emancypacyjna siła patrzenia niż fantazjowanie o lepszym obrazie świata i zalękniona krytyka reżimu skopicznego.

„prom/ieni\otwórczość. twoje oczy są ciekawsze od słońca” (źródło: materiały prasowe organizatora)

„prom/ieni\otwórczość. twoje oczy są ciekawsze od słońca” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Polem naszych inwestygacji jest Kraków, krakowska ASP (jej archiwa, historia i aktualne obrazy), sieć instytucji i potencjalne współprace, programowe rymy i refleksy, lokalne źródła współczesności, inspiracje, przestrzenie publiczne, mieszkania mieszczan, kolekcje, werandy i ogrody oraz ich wzajemne oddziaływania. Przywołujemy klasyków współczesności: Tadeusza Boya-Żeleńskiego, Andrzeja Pawłowskiego, Jadwigę Maziarską, Krzysztofa Niemczyka, Jerzego Skarżyńskiego czy Helenę Blum albo Karola Estreichera, by spojrzeć na nich w nieco innym świetle lub wskazać wybrane fakty, obrazy, motywy. Odkrywamy inspiracje u Didi-Hibermana, Mitchella, Bataille’a, Porębskiego oraz u młodych badaczy, badaczek i twórców z naszego środowiska… Wypracowujemy metodologię powierzchniologii do dalszych badań, eksperymentów i działań artystycznych.

Niemożliwość zobaczenia projektu w całości jest wpisana w jego dramaturgię, wiąże się z kondycją zanurzenia w wielowymiarowym, żywym obrazie. Mapą i partyturą działań czynimy identyfikację wizualną – medium przekierowywania uwagi, przygodę poznawczą, badawczą i wyzwanie formalne (wizualne, performatywne i multimedialne). Zapraszamy zatem na wystawy, warsztaty, wykłady, spotkania oraz na piknik, spacery i oprowadzania kuratorskie (rowerowe i piesze).

Zapraszamy do zupełnie przypadkowego, niespodziewanego napotykania elementów projektu… Szczegółowy program na stronie projektu.

Projekt ASP w Krakowie w ramach Festiwalu Nauki 2015
Kurator / koordynator główny: Roman Dziadkiewicz, współpraca: Dominik Kuryłek
koordynatorzy wydziałowi ASP : Bogdan Bachorczyk, Kamil Kuzko, Monika Niwelińska, Małgorzata Walczak, Dawid Kozłowski, Piotr Noga, Dobiesław Gała, Marcin Nosko
Opieka merytoryczna: prof. Piotr Bożyk, Prorektor ds. nauki i spraw zagranicznych
Identyfikacja wizualna: Kaja Gliwa
Uczestnicy: Natalia Balska, Joanna Bednarczyk, Joanna Błoniarz, Przemysław Branas, Judyta Chrystowska, Wojciech Ćwiertniewicz, Sandra Dudek, Roman Dziadkiewicz, Kaja Gliwa, Witold Górka, Julian Jończyk, Irena Kalicka, Urszula Kluz-Knopek, Mateusz Kula, Przemysław Kwiek, Maria-Weronika Lorek, Piotr Marek, Barbara Maroń, Jakub Mateja, Jadwiga Maziarska, Janina Niwelińska, Monika Niwelińska, Piotr Noga, Ewa Parfianowicz, Stefan Papp, Andrzej Pawłowski, Antoni Porczak, Wojtek Ratajczak, Olek Rajewski, Jerzy Rosołowicz, Daniel Rycharski, Grzegorz Sęk, Jerzy Skarżyński, Łukasz Skąpski, Mariusz Siwicki, Michał Sosna, Henryk Starzewski, Władysław Strzemiński, Łukasz Surowiec, Zofia Szczęsna, Grzegorz Sztwiertnia, Feliks Szyszko, Wojciech Wilczyk, Zorka Wollny, Tomasz Wójcik, Andrzej Wróblewski, Michał Zawada, Bogdan Zimowski, Alicja Żebrowska i inni.

prom/ieni\otwórczość. twoje oczy są ciekawsze od słońca
Od 20 do 31 maja 2015 roku
Kraków

Dodaj komentarz