Księga życia Bolesława Biegasa

Od 18 kwietnia w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku można oglądać nową wystawę Księga życia Bolesława Biegasa.

W Galerii Oranżeria znajduje się wystawa ze zbiorów Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni Księga życia Bolesława Biegasa.

Wernisaż wystawy Bolesława Biegasa, fot. Jan Gaworski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wernisaż wystawy Bolesława Biegasa, fot. Jan Gaworski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bolesław Biegas to jeden z najbardziej oryginalnychpolskich artystów, który swój niepowtarzalny styl zawdzięcza trudnej, a jednocześnie pełnej cudownych zwrotów akcji biografii.

Ten utalentowany rzeźbiarz, malarz, dramatopisarz i teoretyk sztuki wywodził się ze środowiska wiejskiego i doświadczył wszelkich upokorzeń niedostatku. Już jako dziecko stracił oboje rodziców i trafił do obcych, na szczęście życzliwych mu ludzi. Skutkiem talentu, zbiegów okoliczności i zapatrywań epoki pozytywizmu miał szansę zdobyć wykształcenie i zmienić pozycję społeczną. Jednym z głównych jego protektorów był znany polski pozytywista, filozof i literat – Aleksander Świętochowski, który zorganizował pierwszą wystawę prac artysty w Warszawie.

W wyniku publicznej zbiórki pieniędzy Biegas rozpoczął studia w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. Kształcił się w pracowni rzeźby Alfreda Dauna, następnie Konstantego Laszczki. Nauczanie akademickie zupełnie mu jednak nie odpowiadało. Zaczął rzeźbić po swojemu, geometryzując i upraszczając formy. Bardzo silny wpływ wywarł na niego nurt symbolizmu i dekadencji popularyzowany w Krakowie przez Stanisława Przybyszewskiego. Demoniczne prace z tego okresu, ukazujące fatalne siły kierujące ludzką egzystencją, potrafią szokować nawet dzisiaj. Nowa postawa młodego twórcy nie była akceptowana przez akademików. Ostatecznie konflikt z krakowską profesurą zakończyło głośne wydalenie Biegasa z murów uczelni w 1901 roku. Bezpośrednim powodem tego zdarzenia była rzeźba zatytułowana Księga życia, którą otaczała atmosfera skandalu.

Jako malarz znany jest głównie z tzw. portretów sferycznych, będących próbą połączenia postaci ludzkiej z ornamentem geometrycznym. Z kolei jego twórczość literacka oceniana była raczej negatywnie. Niezwykłe prace Biegasa wzbudzały niechęć jednych, aprobatę drugich, ale nikogo nie pozostawiały obojętnym. Na skutek stałego przebywania poza granicami kraju artysta był, i jest nadal, bardziej znany w stolicy Francji niż w Polsce. Po jego śmierci w 1954 roku większość prac trafiła do zbiorów Biblioteki Polskiej w Paryżu, gdzie do dzisiaj są organizowane czasowe prezentacje jego dorobku.

Na wystawie w Galerii Oranżeria prezentowana będzie ta niewielka część spuścizny, która pozostała w Polsce. Rzeźby pochodzą ze zbiorów Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego w warszawskiej Królikarni. Nawet w tak skromnym wyborze dają świadectwo niezwykłego talentu i bezkompromisowości twórcy. Datowane są na wczesny okres działalności – czasy studiów na krakowskiej uczelni lub niewiele późniejszy, kiedy związki artysty z krajem były najsilniejsze. Punktem wyjścia narracji wystawy jest gipsowy odlew dzieła Księga życia, które w dużym stopniu zadecydowało o losach i karierze artysty.

Księga życia, Bolesław Biegas
Kuratorzy: Monika Bartoszek, Jarosław Pajek
Wystawa czynna od 18 kwietnia do 7 czerwca 2015 roku
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Dodaj komentarz