Odyseja #1. Michał Szlaga. Tomasz Kopcewicz

9 kwietnia w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie odbędzie się wernisaż wystawy Odyseja #1. Michał Szlaga. Tomasz Kopcewicz.

Tomasz Kopcewicz, wystawa „Odyseja #1. Michał Szlaga. Tomasz Kopcewicz” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tomasz Kopcewicz, wystawa „Odyseja #1. Michał Szlaga. Tomasz Kopcewicz” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Michał Szlaga i Tomasz Kopcewicz posługują się odmiennym językiem artystycznym. Można powiedzieć, że są znajomym znad morza, których różni jedynie rzeczywisty dystans do samego morza. Łączy ich konsekwencja w śledzeniu przemian – zarówno tych prozaicznych i codziennych, ale także tych nieuchwytnych. Obaj fascynują się pejzażem – naturą, która uspokaja i skłania do kontemplacji, ale z drugiej strony stanowi zagrożenie.

Szlaga i Kopcewicz w 2014 roku postanowili wspólnie wybrać się w rejs. We wrześniu spędzili trzy tygodnie na pierwszym wspólnym rejsie wzdłuż morskich granic Europy i Północnej Afryki. Podróżowali niewielkim jachtem Sputnik II, zaś samą podróż potraktowali jako pretekst do pracy plenerowej. Artystyczny rezultat podróży zaprezentują w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie.

Michał Szlaga – urodził się w 1978 roku. Ukończył gdańską Akademię Sztuk Pięknych. Jest fotografem dokumentalistą znanym z wnikliwych, apokaliptycznych obrazów transformacji oraz kronikarzem przemian zachodzących w gdańskiej stoczni. Swoje życie artystyczne i prywatne całkowicie związał ze stocznią. Tam pracuje i mieszka, tam również śledził różnorakie zmiany – zarówno te burzliwe, jak i powolne. Z pochodzenia jest Kaszubem. Swoje pierwsze zdjęcia wykonywał w Domu Kultury w Kartuzach. Szlaga jest uważnym obserwatorem zmian zachodzących w przyrodzie. W ten sposób nieustannie podejmuje swoje zainteresowanie pejzażem – rejestrowanie procesów związanych z naturą towarzyszy mu do dziś.

Tomasz Kopcewicz – malarz pochodzący z Kamienia Pomorskiego. W latach 1997–2002 studiował malarstwo w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. W swojej twórczości Kopcewicz koncentruje się na przedstawianiu zmian. Zwraca uwagę na ciągłość przemian, a swoje prace zamyka w spójnych cyklach. Również jego filmy ilustrują zabiegi skupiania się na jednym, określonym fragmencie rzeczywistości. Widoczne jest to dzięki określonym zabiegom formalnym: zatrzymywaniu kadru, zapętlaniu narracji, stosowaniu zimnej, monochromatycznej palety barwnej. Detale te z czasem stają się głównym tematem poszczególnych dzieł, a powracający u Kopcewicza temat morza staje się osią porządkującą pewne zdarzenia.

Wystawa Odyseja #1. Michał Szlaga. Tomasz Kopcewicz
Od 10 kwietnia do 10 maja 2015 roku
Wernisaż 9 kwietnia 2015 roku, godzina 19.30
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

Dodaj komentarz