• 2015-03-20

Bunt, prowokacja i awangarda – Dogma 95

W dniach od 19 do 23 marca w ramach przeglądu Bunt, prowokacja i awangarda według  Dogmy 95 w Iluzjonie w Warszawie zaprezentowane zostaną filmy sygnowane Certyfikatem Dogma 95.

Plakat przeglądu filmów z cyklu „Bunt, prowokacja i awangarda według Dogmy 95” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Plakat przeglądu filmów z cyklu „Bunt, prowokacja i awangarda według Dogmy 95” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przed dwudziestoma laty duńscy filmowcy: Thomas Vinterberg, Kristian Levring i Søren Kragh-Jacobsen, z Larsem von Trierem na czele, dość spontanicznie (w jednym z kopenhaskich pubów) napisali głośny manifest współczesnej kinematografii – Dogma 95. Z jakim skutkiem zastosowali jego wywrotowe założenia w swej twórczości filmowej? Jak bardzo kontestowali normy obyczajowo–kulturowe w swych kontrowersyjnych dziełach? Jak w rzeczywistości wyglądały filmy dogmatyków?

Kamera z ręki, brak sztucznego oświetlenia, scenografii i rekwizytów, dźwięk rejestrowany jednocześnie z obrazem, odrzucenie kina gatunkowego, akcja tu i teraz na taśmie 35 mm. To główne założenia duńskiego nurtu. Według jego założycieli powstające od lat 60. XX wieku filmy charakteryzowały się płytką akcją, tworzyły tym samym iluzję patosu i miłości, co z kolei prowadziło do jałowych efektów finalnych. Postanowili więc walczyć z iluzorycznym charakterem filmu za pomocą wspomnianych dziesięciu rygorystycznych reguł, nazwanych Ślubami Czystości. Warto wspomnieć, że dziesięć lat później sygnatariusze wyrzekli się Ślubów Czystości – odrzucili przyjęte wcześniej zasady. Przy okazji zrezygnowali z weryfikacji nowopowstających filmów, co w praktyce oznaczało totalną samowolę twórców pretendujących do miana dogmatycznych.

Zgodnie z zasadami manifestu Dogma od 1995 roku powstało na świecie około 300 filmów sygnowanych Certyfikatem Dogma 95. W Iluzjonie zostanie pokazanych kilka najbardziej znamiennych dla nurtu tytułów, zrealizowanych przez twórców Manifestu m.in.:  Idiotów (1998) Larsa von Triera, Festen (1998) Thomasa Vinterberga czy Mifune (1999) Sørena Kragh-Jacobsena.

Więcej o Dogmie 95 i jej recepcji w Danii i na świecie opowie nauczyciel Larsa von Triera Peter Schepelern – wykładowca historii filmu na Uniwersytecie w Kopenhadze, specjalista w tym temacie. Multimedialny wykład pt.: Danish Dogme and After, który odbędzie się w języku angielskim.

Przegląd filmów Bunt, prowokacja i awangarda – Dogma 95
Od 19 do 23 marca 2015 roku
Kino Iluzjon Filmoteki Narodowej w Warszawie

Dodaj komentarz