Magda Moskwa. Nomana – granica, jaką wyznacza skóra

6 marca w ms2 w Łodzi odbędzie się wernisaż retrospektywnej wystawy Magdy Moskwy Nomana. Moskwa jest jedną najbardziej oryginalnych i konsekwentnych współczesnych artystek pracujących z malarskim medium.

Magdalena Moskwa, „Portret ojca” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Magdalena Moskwa, „Portret ojca” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Artystka używa tradycyjnych i wymagających wielu umiejętności technik. W sposób bezkompromisowy uwiecznia ludzkie ciało – czy to malując portrety, czy tworząc cielesne reliefy. Na wystawie zaprezentowane zostaną najważniejsze obrazy z ostatnich dwudziestu lat, a także ubrania będące formami mentalnych kombinezonów, fotografie oraz instalacje. Dzięki temu pierwszemu całościowemu spojrzeniu na dorobek artystki można uchwycić kolejne przemiany twórczości Moskwy, ale też zaważyć bardzo indywidualny styl i wielość powtarzających się motywów. Pojawiają się one choćby w tle portretowanych osób (wzory kwiatowe) lub jako malarskie znaki szczególne wpisane w postacie.

Magdalena Moskwa znana jest z portretów kobiecych, które jednak nie są wizerunkami konkretnych osób, ale posklejanymi postaciami noszącymi cechy wielu ludzi, w tym samej artystki. Moskwa często koncentruje się na fragmentach ludzkiej anatomii, a szczególną uwagę przywiązuje do dłoni i stóp – jako niezwykle ekspresyjnych części ciała. Postacie na obrazach są wyraźnie doświadczone przez życie, wiele z nich przywołuje na myśl tradycję portretów trumiennych.

Skąd taka fascynacja cielesnością? Jak zauważa Magdalena Moskwa w rozmowie z Leną Wichierkiewicz:

Nasz stosunek do ciała jest bardzo złożony: z jednej strony budzi ono zachwyt, a z drugiej – odrazę i wywołuje lęki. (…) W ciele tężeją latami wszystkie emocje, całe nasze życie, psychiczne bagaże…

Artystka określa to jako efekt opancerzania się – psychicznej i fizycznej obrony swojej indywidualności i kruchego ciała przed zewnętrznymi czynnikami.

Eksplorowanie rzadkich i dawnych technik malarskich rozwinęło się wraz z zainteresowaniem konserwacją dzieł sztuki. Praktyka w tej dziedzinie zachęciła Magdalenę Moskwę do wykorzystania w swojej twórczości mało popularnych materiałów, jak zaprawa kredowa. Jej wieloletnie doświadczenia w tym zakresie widać w najnowszych pracach, które kuratorka wystawy Maria Morzuch określa mianem cielesnych reliefów. To prace z ogromnym pietyzmem oddające cechy skóry – organu, który oddziela nasze ciało od tego, co zewnętrzne. Dzieła te są odważną i bezkompromisową kontynuacją zainteresowań Magdaleny Moskwy – nowym etapem, ale też konsekwencją jej twórczej drogi.

Magdalena Moskwa - studiowała Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie ASP) w Łodzi. Prezentowała swoje prace na indywidualnych wystawach  m.in. w: Galerii Opus w Łodzi, Galeria Wizytującej w Warszawie. W ostatnim czasie jej obrazy pokazywane były na wystawach: Co widać. Polska sztuka dzisiaj (MSN)  i Corpus (Zachęta) w Warszawie.

Magdalena Moskwa. Nomana
Kuratorka wystawy: Maria Morzuch
Wernisaż 6 marca 2015 r., godz. 18.00
Wystawa czynna od 6 do 16 maja 2015 r.
ms2, ul. Ogrodowa 19
Łódź

Dodaj komentarz