• 2015-02-20

Mazurki i Komeda Ahead

25 lutego w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie będą miały miejsce dwa koncerty: premiera płyty Marcina Maseckiego Mazurki oraz koncert Oleś Brothers & Christopher Dell.

Oleś Brothers i Christopher Dell (źródło: materiały prasowe)

Oleś Brothers i Christopher Dell (źródło: materiały prasowe)

Najnowszy projekt solowy Marcina Maseckiego Mazurki poświęcony jest polskiej muzyce ludowej. Sama materia zajmuję Maseckiego już od paru lat (vide Polonezy, nagrodzona Paszportem Polityki orkiestra grająca autorski zestaw tańców narodowych), natomiast pomysł na solową płytę z wariacjami na temat mazurków padł ze strony wytwórni For-Tune w połowie 2014, przy piwie i papierosie, pod klubem Pardon To Tu. Podobnie jak na poprzedniej płycie nagranej dla For-Tune (Scarlatti 2013) Masecki zestawia dwa instrumenty, które oficjalnie są tym samym instrumentem – pianino akustyczne i cyfrowe. Rożnica między nimi jest minimalna (tym mniejsza im lepszej jakości symulator elektroniczny), a jednak jest. Fakt, że nikt jej nie poświęca uwagi jest dla Maseckiego źródłem inspiracji.

Płyta ukaże się pod koniec lutego 2015 roku.

Drugi koncert to Komeda Ahead, projekt Braci Macina i Bartłomieja Olesiów z udziałem jednego z najwybitniejszych wibrafonistów Starego Kontynentu Christophera Della. Powstał na zamówienie Berliner Jazzfest w 2011 roku. Od tego czasu był dwukrotnie prezentowany w Polsce podczas kameralnych koncertów, a pod koniec 2013 roku doczekał się rejestracji studyjnej. Projekt wyjątkowy nie tylko dlatego, że być może po raz pierwszy muzyka ikony polskiego jazzu Krzysztofa Komedy stała się przedmiotem opracowania na wibrafon i sekcję rytmiczną, ale także i dlatego, że zajęli się nią muzycy bardzo rzadko, szczególnie w swojej działalności płytowej, sięgających po muzykę z przeszłości.

Bartłomiej Brat Oleś (ur. 4 stycznia 1973) – polski perkusista, kompozytor, producent muzyczny.Tworzy wraz z bratem Marcinem muzykę trudną do zaszufladkowania – w ich autorskich projektach jest jazzowa energia, improwizacja i nastrojowa kameralistyka.Współpracuje z uznanymi artystami polskiej i zagranicznej sceny jazzowej. Są to m. in.: Kenny Werner, Theo Jörgensmann, Erik Friedlander, David Murray, Ken Vandermark, Chris Speed, Herb Robertson, Simon Nabatov, Michael Rabinowitz, Jean-Luc Cappozzo, Frank Gratkowski, William Parker, Rob Brown, Mark Taylor, Albrecht Maurer, Andrzej Przybielski, Rudi Mahall, Adam Pieronczyk i inni. Komponuje dla Teatru Narodowego w Warszawie, Teatru Telewizji, Teatru Słowackiego w Krakowie, Teatru Witkacego w Zakopanem, Teatru Współczesnego we Wrocławiu i innych. Występował na festiwalach: Montreux Jazz Festival w Szwajcarii, Jazz En Nord i Jazz D’OR we Francji, Era Jazzu (pod honorowym patronatem prof. Krzysztofa Pendereckiego), Warsaw Summer Jazz Days, Albaimpro i Pepsi Music Siget na Węgrzech i wielu innych.

Marcin Oleś (ur. 4 stycznia 1973 w Sosnowcu) – polski kontrabasista, jazzman i kompozytor. Współpracuje (tworząc przede wszystkim z bratem bliźniakiem – Bartłomiej Brat Oleś) z muzykami z całego świata i z czołówką polskiego jazzu, m.in: David Murray, Theo Jorgensmann, Ken Vandermark, Erik Friedlander, Kenny Werner, Chris Speed, Simon Nabatov, Jean-Luc Cappozzo, Anthony Coleman, Rudi Mahall, Michael Rabinowitz, David Rempis, Mircea Tiberian, Emmanuelle Somer, Andrzej Przybielski, Adam Pierończyk, Mikolaj Trzaska, Wolfgang Reisinger, Herb Robertson. Należy do najbardziej kreatywnych artystów na polskiej scenie jazzowej, co zostało dostrzeżone i wysoko ocenione zarówno przez publiczność, jak i niezależną krytykę. Zdobywca licznych nagród i wyróżnień, mogący pochwalić się bardzo bogatą dyskografią. Wiele z ich płyt uznano za najlepsze albumy jazzowe w danym roku.

Christopher (Renatus) Dell – wibrafonista, kompozytor i autor, urodzony w 17 września 1965 roku w Darmstadt. Od 6 roku życia brał lekcje fortepianu, a jako 11 latek rozpoczął naukę gry na perkusji, aby cztery lata później zaintersować się teorią i harmonią w tamtejszej Akademii Muzycznej. Studiował jazz w Konserwatorium w Hilversum, był beneficjentem stipendium w słynnej Berklee School of Music w Bostonie pod okiem samego Gary’ego Burtona. Po powrocie do Niemiec rozpoczął studia w klasie kompozycji u prof. Dr. Engelmann i w mistrzowskich klasach u takich sław jak Karl-Heinz Stockhausen czy Wolfgang Rihm. W toku kariery zagrał na takich festiwalach jak m.in Montreal (1999), Madagaskar (1999), Knitting Factory, New York, (2001), Peoples Republic of China, (2002), Jazzkaar Tallin, Estland, (2002). Na liście muzyków, z którymi grywał i nagrywał są tak wybitne postaci światowego jazzu jak Bob Brookmeyer, Lee Konitz, Art Farmer, Kenny Wheeler, Michel Godard, Benny Golson, Jazzensemble des HR, Albert Mangelsdorf, Cristof Lauer, Charlie Mariano, Barry Altschul, NDR Big Band, WDR Big Band, Lalo Shifrin, Katja & Marielle Labeque, Peter Erskine, John Riley, Bill Dobbins, Theo Jorgensmann. Poza czynną pracą muzyczną zajmuje się także prowadzieniem własnego programu edukacyjnego w Akademie fur Tonkunst, Darmstadt oraz jest autorem książki Prinzip Improvisation, będącej stadium filozofii improwizacji.

Koncert Marcina Maseckiego oraz Oleś Brothers & Christopher Dell
25 lutego 2015 roku, godz. 20.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego
Warszawa

Dodaj komentarz