Wiersze w metrze wracają do Warszawy

Już w marcu w Warszawie wystartuje piąta edycja akcji Wiersze w metrze, która potrwa cały miesiąc. Codzienne przejazdy komunikacją miejską nabiorą nowego, poetyckiego oblicza.

„Wiersze w metrze” – logo (źródło: materiały prasowe)

„Wiersze w metrze” – logo (źródło: materiały prasowe)

Wiersze w metrze to inicjatywa kulturalna w przestrzeni miejskiej, która po czteroletniej przerwie powróci do Warszawy. Jej głównym celem jest spopularyzowanie twórczości europejskich poetów oraz umożliwienie obcowania z poezją w nieoczywistym miejscu.

Fragmenty wierszy prezentowane będą przez cztery tygodnie w wagonach metra na specjalnych dwustronnych naklejkach na szybach pociągu, a także na infoscreenach na stacjach metra oraz na ekranach w wagonikach metra i w autobusach. Dodatkowo zostaną wydrukowane również na pocztówkach rozdawanych w warszawskich kawiarniach i instytucjach kultury. Każda osoba zainteresowana akcją będzie mogła także zapoznać się z poezją na stronie internetowej. To tutaj będzie można przeczytać pełne wersje wierszy oraz biogramy poetów i tłumaczy. Na stronie internetowej przeprowadzony będzie także konkurs haiku dla Warszawy.

W tegorocznej kampanii prezentowane wiersze będą pochodziły z dwudziestu krajów Europy – od Hiszpanii i Portugalii po Ukrainę, Turcję i Kazachstan. Nie zabraknie też poezji polskiej. Wyboru poetów i wierszy dokonały poszczególne instytucje kultury zrzeszone w EUNIC Warszawa, a także m.in. Fundacja im. Wisławy Szymborskiej oraz kapituła konkursu Europejski Poeta Wolności.

Dlaczego w metrze? Miasto to przestrzeń dynamiczna, w której ludzie cały czas przemieszczają się w ciągu dnia z jednego punktu do drugiego. W dużych aglomeracjach doskonałym łącznikiem komunikacyjnym jest metro. Pozbawiona ciekawych widoków za oknem podziemna trasa zmusza podróżnych do zainteresowania się zawieszonymi w metrze plakatami i informacjami. Podczas trwania Wierszy w metrze literatura opanowuje miejsce przeznaczone na komunikat reklamowy – wybudza odbiorcę z codziennej rutyny i pozwala na chwilę niekomercyjnej refleksji, na chwilę zadumy, na odbycie lirycznej podróży do świata współczesnej poezji oraz wgłąb własnej wyobraźni i wrażliwości.

Głównym organizatorem tegorocznej edycji jest warszawski oddział Europejskiego Stowarzyszenia Narodowych Instytutów Kultury EUNIC.

Wierszach w metrze

W 2008 roku z inicjatywy Instytutu Książki i British Council w Warszawie powstał pomysł unikalnej inicjatywy kulturalnej w przestrzeni miejskiej. Projekt miał na celu propagowanie współczesnej poezji europejskiej i nazwany został Wiersze w metrze. Jego pierwowzorem jest cykliczna akcja o nazwie Poems on the Underground, która od 1986 roku odbywa się w Londynie. Podobne kampanie prowadzone są lub były także m.in. w Dublinie, Paryżu, Nowym Jorku, Barcelonie, Sztokholmie, Brukseli, Stuttgarcie i Moskwie.

Wiersze w metrze
Marzec 2015 roku
Warszawskie metro

Dodaj komentarz