• 2015-02-14

4 x 4: różne oblicza kwartetu

W dniach od 17 do 19 lutego w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się kolejna odsłona cyklu Po prostu… Filharmonia zatytułowana 4 x 4. Tym razem muzycy ukażą publiczności różne oblicza kwartetu.

Chiaroscuro Quartet (źródło: materiały prasowe)

Chiaroscuro Quartet (źródło: materiały prasowe)

Nazwa kwartet kojarzy się przede wszystkim z klasycznym kwartetem smyczkowym, a przecież już wcześniej muzykowanie w czteroosobowych grupach cieszyło się dużą popularnością. W zapowiadanych koncertach cztery zespoły przedstawią utwory od średniowiecza po romantyzm, tym samym pokazując różne oblicza kwartetowego grania.

17 lutego 2015 roku, Po prostu kwartet, Chiaroscuro Quartet:

Alina Ibragimova: skrzypce
Pablo Hernán Benedí: skrzypce
Emilie Hörnlund: altówka
Claire Thirion: wiolonczela

Program: Wolfgang Amadeus Mozart, Joseph Haydn, Franz Schubert

Chiaroscuro Quartet skupiający młodych muzyków z różnych krajów Europy powstał w 2005 roku. Zarówno nagrania płytowe, jak i liczne koncerty tej grupy spotkały się z bardzo dobrą oceną krytyki muzycznej i międzynarodowej publiczności. W recenzjach z koncertów podkreślano stylowe, a jednocześnie pełne świeżości interpretacje zespołu. Na program koncertu, który odbędzie się 17 lutego, złożą się dwa kwartety twórców tego gatunku – Haydna i Mozarta – oraz słynny, pełen autobiograficznych refleksji, romantycznie tragiczny w wyrazie Kwartet d-moll Śmierć i dziewczyna Franza Schuberta.

18 lutego 2015 roku, Koncert 1: Trochę inny kwartet, Hathor Consort oraz Zupełnie inny kwartet

Trochę inny kwartet:
Romina Lischka: viola dyszkantowa, kierownictwo artystyczne
Liam Fennelly: viola tenorowa
Thomas Baeté: viola basowa
Irene Klein: viola basowa

Program: Marc-Antoine Charpentier, Henry Du Mont, Étienne Moulinié, Eustache Du Caurroy, Alfonso Ferrabosco młodszy, Giovanni Coperario, John Ward, Elway Bevin, John Jenkins, Henry Purcell

W siedemnastowiecznej Francji i Anglii popularne było zespołowe granie na violach. Rodzinę tych instrumentów smyczkowych reprezentowały różne odmiany głosowe, od violi dyszkantowej po basową. Repertuar komponowany na zespoły tych pięknie i miękko brzmiących instrumentów tworzą przede wszystkim suity i fantazje. O tym, jak różne otrzymały oblicza, 18 lutego przekonają nas artyści, którzy, pod wezwaniem bogini Hathor, a więc z miłością i finezją, muzykują na violach.

Zupełnie inny kwartet:
VivaBiancaLuna Biffi: viola d’arco, violetta bastarda, śpiew
Susanne Ansorg: viola da braccio
Karen Marit Ehlig: viola da braccio
Teodoro Baù: viola d’arco

Program: Lasciami mirar quelle viole – polifoniczne frottole we Włoszech końca XIV i początku XV wieku (w oryginalnych wersjach czterogłosowych).

Kolejny koncert z udziałem dawnych instrumentów smyczkowych, wypełni muzyka włoska przełomu XIV i XV wieku. Podstawą do pokazania możliwości brzmieniowych średniowiecznych viol: d’arco, bastarda i da braccio będą różne gatunki pieśni świeckich, nazywanych w Italii frottolami. Te polifoniczne, czterogłosowe utwory usłyszymy w wersji instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej. Jak twierdzi autorka tego programu VivaBiancaLuna Biffi, poetycko-muzyczne treści mieszczące się we frottolach są niewyczerpanym źródłem artystycznych i konceptualnych inspiracji.

19 lutego 2015 roku, Dziwny kwartet czyli 4 = 3, Nevermind

Anna Besson: flet traverso
Louis Creac’h: skrzypce
Robin Gabriel Pharo: viola da gamba
Jean Rondeau: klawesyn

Program: Philipp Telemann, Louis-Gabriel Guillemain, Arcangelo Corelli, Johann Sebastian Bach

Kwartetowe spotkania zamknie zespół Nevermind, który specjalizuje się w wykonywaniu muzyki barokowej. Zaplanowany na koncert 19 lutego program można by zatytułować barokowa musica da camera, ponieważ wypełnią go charakterystyczne dla muzyki komnatowej XVII i XVIII wieku sonaty i suity. Najczęściej otrzymywały one obsadę triową, w której koncertującą dwójkę instrumentów – np. flet traverso i skrzypce – wspierał barokowy akompaniament basso continuo, realizowany na klawesynie i violi da gamba. Zabrzmią także utwory napisane a quatro uwzględniające w grupie solistów violę da gamba. O tym, jak śpiewna, pełna wirtuozerii i brzmieniowych kolorów jest dworska muzyka mistrzów późnego baroku, przekonają nas interpretacje młodych muzyków z Paryża.

Wprowadzenia do koncertów:

Magdalena Łoś, Klaudia Baranowska (Program 2 Polskiego Radia)

Po prostu… Filharmonia, 4 x 4
17 lutego 2015 roku, godz. 18.00:  Po prostu kwartet, Chiaroscuro Quartet
18 lutego 2015 roku, godz. 18.00: Trochę inny kwartet, Hathor Consort
18 lutego 2015 roku, godz. 19.30: Zupełnie inny kwartet
19 lutego 2015 roku, godz. 18.00:   Dziwny kwartet czyli 4 = 3, Nevermind
Filharmonia Narodowa
Warszawa

Dodaj komentarz