• 2015-01-30

Lutowy program Miasto movie – Miasto muzyki

Miasto movie to dalej Miasto muzyki. Tańcząc w ciemnościach von Triera rozpocznie 4 lutego kolejny cykl pokazów filmowych w Warsztatach Kultury w Lublinie.

„Tańcząc w ciemnościach”, reż. Lars von Trier (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Tańcząc w ciemnościach”, reż. Lars von Trier (źródło: materiały prasowe organizatora)

Od początku roku pokazy filmowe w Miasto movie związane są z szeroko rozumianym dźwiękiem. W lutym ten temat będzie kontynuowany. Zaprezentowane będą filmy, w których muzyka i dźwięk stanowią kluczową rolę, odpowiadają za budowanie nastroju i klimatu konkretnych scen, a także pomagają autorom ukazywać emocje bohaterów. Od czasu Śpiewaka jazzbandu czyli pierwszego filmu dźwiękowego (a miało to miejsce w 1927 r.) w muzyce filmowej zaszło wiele zmian, zyskała ona nowe funkcje i zastosowania. Organizatorzy chcą pokazać kilka tytułów w ciekawy sposób eksplorujących to zagadnienie oraz samych muzyków w filmie. W ostatnich latach powstało mnóstwo filmów przedstawiających biografie poszczególnych artystów, ale także portretujących zjawiska i nurty muzyczne, a nawet subkultury skupione wokół konkretnych gatunków. Najciekawsze z nich na pewno znajdą się w programie. Luty w Miasto movie będzie nie tylko pełen muzyki, ale też niezwykle barwnych, ciekawych historii z nią związanych.

Tańcząc w ciemnościach – do Larsa von Triera przylgnęła już na dobre łatka enfant terrible światowego kina. Duńczyk, jeden z twórców rewolucyjnego w latach dziewięćdziesiątych manifestu Dogmy 95, podzielił widownię na dwie opozycyjne względem siebie części. Krótko mówiąc, jedni podziwiają i uwielbiają jego twórczość, inni wprost przeciwnie. Nikt nie może jednak odmówić reżyserowi konsekwencji, determinacji oraz znajomości filmowej materii. Von Trier budzi kontrowersje, ale w swoim fachu jest prawdziwym mistrzem. Tańcząc w ciemnościach jest jednym z jego największych triumfów. To nagrodzone Złotą Palmą w Cannes dzieło jest wyjątkowym połączeniem dramatu psychologicznego z konwencją klasycznego musicalu. W głównej roli Selmy – dziewczyny tracącej wzrok i zmuszonej do walki o życie swoje i swojego dziecka, reżyser obsadził wielką gwiazdę muzyki niezależnej czyli samą Björk. Artystka daje na ekranie prawdziwy popis swoich możliwości zarówno wokalnych jak i aktorskich. Całość zaś stanowi jeden z najoryginalniejszych filmów początku XXI wieku, a jednocześnie kończy legendarny tryptyk von Triera, tzw. Trylogię o Złotym Sercu – w skład której wchodzą jeszcze Idioci oraz Przełamując fale. Dla amatorów kina artystycznego – pozycja obowiązkowa.

Idź twardo: historia Deweya Coxa – za scenariusz i produkcję tego filmu odpowiada Judd Apatow. Fanom współczesnych amerykańskich komedii niezależnych tego artysty przedstawiać nie trzeba. Wszystkim innym warto wyjaśnić, iż jest on jedną z kluczowych postaci wśród wywodzącego się m. in. z festiwalu Sundance ruchu młodych, offowych artystów, przebojem podbijających Hollywood. Jeśli do tego dodamy, że za kamerą stanął Jake Kasdan – reżyser przebojowego serialu Californication, a przewodni motyw filmu to satyra na największe legendy amerykańskiej muzyki oraz cały hollywoodzki show bussines, można śmiało spodziewać się dobrej zabawy. Tytułowy Dewey Cox (w wybornej kreacji Johna C. Reilly) skupia w sobie cechy kilku ikonicznych postaci takich jak choćby: Johnny Cash, Bob Dylan, Eric Clapton czy Roy Orbison. W dalszym planie są też ukryte żarty m. in. z Rolling Stonesów, Beatelsów, Elvisa Presleya itd. Można śmiało zaryzykować tezę, iż dostaje się po równo wszystkim. Twórcy jednak, mimo iż czasem przekraczają granicę dobrego smaku, starają się też oddać zasłużony hołd swoim idolom. Powstała tym samym inteligentna, barwa i pełna dobrej muzyki, szalona komedia, gdzie pastisz, absurd, groteska czy karykatura przenikają się wzajemnie.

Matnia – w historii kina było wielu wybitnych kompozytorów. Ścieżki dźwiękowe ich autorstwa zapadały w pamięć milionom widzów, piosenki i motywy przewodnie na stałe zapisały się w historii współczesnej kultury. Tematy czy też melodie filmowe często zaczynały też żyć swoim własnym życiem, pojawiając się np. w reklamach lub innych utworach muzycznych. Do grona najzdolniejszych kompozytorów z pewnością należy Krzysztof Komeda, a jego najlepsze dzieła związane są głównie z osobą Romana Polańskiego i niezwykle owocną współpracą obu artystów. Któż nie zna legendarnej kołysanki z Dziecka Rosemary, hipnotyzującego tematu z Noża w wodzie czy też zabawy muzyczną formą w Nieustraszonych zabójcach wampirów? Organizatorzy wybrali jeden ze starszych obrazów tego duetu, czyli film Matnia. To brawurowe połączenie thrillera z tragikomiczną farsą uświetniają znakomite kreacje aktorskie Donalda Pleasence’a i Lionela Standera, doskonały scenariusz i reżysera Polańskiego i wreszcie zjawiskowa, ponadczasowa muzyka Komedy. Matnia to filmowe arcydzieło, którego z pewnością nie można przegapić.

Sugar Man – rok 2012 to rok Sugar Mana. Znakomity film autorstwa Malika Bendjelloula w pełni zasłużenie zdobył wszystkie możliwe nagrody łącznie z Oscarem w kategorii Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny. Na ekranie oglądamy nieprawdopodobną historię Sixto Rodrigueza – niezwykle utalentowanego muzyka, któremu wróżono wielką karierę. Niestety jak to w życiu często bywa, nie wszystko poszło zgodnie z planem. Rodriguez nie stał się drugim Bobem Dylanem i słuch po nim zaginął. Historia lubi jednak płatać figle. Sixto wprawdzie nie zaistniał w USA, ale jego płyty osiągnęły gigantyczny sukces w RPA, gdzie do dziś pozostaje idolem pokroju Rolling Stonesów czy Boba Marleya. Sam Rodriguez przez wiele lat nie miał o tym pojęcia i nie czerpał z tego tytułu żadnych korzyści. Autorzy filmu stawiają ciekawe pytania m. in. jak mogło dojść do takiej sytuacji oraz co decyduje o sukcesie jednych i niepowodzeniu drugich. Sugar Man to kino z najwyższej półki, krzepi, nastraja niezwykle pozytywnie oraz przywraca wiarę w szczęśliwe zakończenia.

Program Miasto movie na luty:

  • 4 lutego 2015, godz. 19.00 – Tańcząc w ciemnościach, reż. Lars von Trier
  • 11 lutego 2015, godz. 19.00 – Idź twardo: historia Deveya Coxa, reż. Jake Kasdan
  • 18 lutego 2015, godz. 19.00 – Matnia, reż. Roman Polański
  • 25 lutego 2015, godz. 19.00 – Sugar Man, reż. Malik Bendjelloul

Miasto movie – Miasto muzyki
4, 11, 18, 25 lutego 2015 roku, godz. 19.00
Warsztaty Kultury w Lublinie

Dodaj komentarz