• 2015-01-24

Jean-Marc Caracci i Homo Urnabus Europeanus w Atlasie Sztuki

Od 23 stycznia w łódzkim Atlasie Sztuki można oglądać wystawę prac Jeana-Marca Caracci pt. Homo Urnabus Europeanus.

Jean-Marc Caracci, wystawa „Homo Urnabus Europeanus”, Atlas Sztuki w Łodzi (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jean-Marc Caracci, wystawa „Homo Urnabus Europeanus”, Atlas Sztuki w Łodzi (źródło: materiały prasowe organizatora)

Projekt Homo Urbanus Europeanus Jean-Marc Caracci realizuje od 2007 roku. Artysta fotografuje samotne postacie ludzkie uchwycone w miejskiej przestrzeni. Zapoczątkował swój cykl w stolicy Słowacji – Bratysławie aby potem odwiedzić: Rygę, Wilno, Sofię, Madryt, Warszawę, Rzym, Lubljanę, Zagrzeb, Belgrad, Tallin, Helsinki, Reykjavik, Paryż, Brukselę, Oslo, Sztokholm, Pragę, Berlin, Stambuł, Lizbonę, Bukareszt, Tiranę, Budapeszt, Wiedeń, Ateny, Luksemburg, Kopenhagę, Amsterdam, Londyn, Dublin, Skopje, Podgoricę, Sarajewo i Prisztinę. Niektóre z wymienionych miast fotografował wielokrotnie.

W 2015 roku planuje raz jeszcze fotografować w Bukareszcie, gdzie jak stwierdził w publikowanej w katalogu towarzyszącym wystawie rozmowie z Agatą Mendrychowską nie wykonał dobrej roboty w 2009 roku ze względu na złą pogodę, a co za tym idzie nieodpowiednie światło. Także w tym roku planuje odwiedzić kolejne stolice: Kiszyniów, Mińsk, Nikozję, Vallettę, Tbilisi i Erywań. Ostatnie dwie stolice to co prawda stolice państw azjatyckich, zgodnie z uchwałą Międzynarodowej Unii Geograficznej, ale podział kontynentu Euroazji jest czysto umowny. Zarówno Gruzję, jak i Armenię łączy z Europą cywilizacja chrześcijańska (Armenia to pierwszy chrześcijański kraj świata) oraz całe wieki wspólnej historii. Oba kraje podkreślają swoje europejskie korzenie i aspiracje proeuropejskie. Plany artysty odwiedzenia Tbilisi i Erywania dodatkowo podkreślają polityczny wymiar projektu Homo Urbanus Europeanus. Sam artysta jest Sycylijczykiem urodzonym, co prawda, w Tunezji ale mieszkającym od pierwszego roku życia we francuskim Montpellier. Caracci jest dumny z tego, że jest Europejczykiem, co podkreśla na każdym kroku.

Homo Urbanus Europeanus miało już wiele prezentacji w Europie a także w Azji i Australii. W Polsce fragmenty projektu pokazano w 2008 roku w Warszawie i w 2009 roku w Szczecinie. W minionym roku 41 fotografii cyklu pokazanych zostało w Muzeum Dialogu Kultur Oddziale Muzeum Narodowego w Kielcach. W przestrzeni wystawienniczej Atlasa Sztuki jest pokanych 61 prac artysty, w tym powstałe w minionym roku zdjęcia w Skopje, Sarajewie i Prisztinie.

Jean-Marc Caracci w swoich poszukiwaniach zainteresowany jest człowiekiem, ludzkim istnieniem uchwyconym w danym, specyficznym momencie, w przypadku projektu Homo Urbanus Europeanus w środowisku miejskim na tle monumentalnych budynków, konstrukcji mostów czy wiaduktów, wielkich placów czy pasaży. Jak zauważa w swoim tekście na temat projektu artysty dr hab. Tomasz Ferenc:

Caracci nie poszukuje landmarków, miejsc oczywistych i łatwo rozpoznawalnych. Operuje z reguły w przestrzeniach trudnych do zidentyfikowania. Fragment parku z Madrytu mógłby być jednych z łódzkich parków, a przejście dla pieszych z Bratysławy mogłoby znajdować się na przedmieściach Paryża lub gdziekolwiek indziej. W zaledwie kilku przypadkach rozpoznanie staje się możliwe bez podpisu: Stambuł, Rzym, Ryga. Jednak nawet to nie zmienia faktu, że mogłoby być to jedno wielkie miasto, w którym fotograf niczym myśliwy cierpliwie czekał na przechodniów.

Jean-Marc Caracci, Homo Urnabus Europeanus
Wernisaż: 23 stycznia 2015 roku, godz. 19.00
Wystawę będzie można oglądać do 1 marca 2015 roku
Atlas Sztuki w Łodzi

Dodaj komentarz