Logiczna emocja i sztuka japońska w MOCAK-u

Od 13 lutego w MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie będzie można oglądać wystawę pt. Logiczna emocja. Współczesna sztuka japońska  prezentującą prace 14 japońskich artystów wizualnych, architektów i grafików.

Teppei Kaneuji, „Biały wyciek (Przedmioty nagromadzone nr 10)”, 2010, instalacja, 181 × 176 × 75 cm, © Teppei Kaneuji, dzięki uprzejmości ShugoArts (źródło: materiały prasowe organizatora)

Teppei Kaneuji, „Biały wyciek (Przedmioty nagromadzone nr 10)”, 2010, instalacja, 181 × 176 × 75 cm, © Teppei Kaneuji, dzięki uprzejmości ShugoArts (źródło: materiały prasowe organizatora)

Motywem przewodnim wystawy są dwa pojęcia – często traktowane jako przeciwstawne – logika i emocja. Napięcie między nimi stanowi według organizatorów zasadniczą cechę współczesnej sztuki japońskiej. Wystawa jest próbą znalezienia istoty japońskości, przedstawienia jej w różnych kontekstach oraz określenia decydujących wyróżników jej estetyki.

Punktem wyjścia wystawy są konceptualne fotografie i obrazy Koji’ego Enokury (1942–1995), artysty zaliczanego do kierunku Mono-ha, kładącego nacisk na logikę i precyzję języka wypowiedzi artystycznej. Zdjęcia fotografa młodszego pokolenia, Taiji’ego Matsuego (ur. 1963), prezentujące widoki z lotu ptaka wybranych obszarów Japonii, stanowią próbę zmiany rzeczywistości w abstrakcyjny, płaski obraz. Z kolei obrazy Hiroshi’ego Sugito (ur. 1970) poświęcone są konceptualnym ujęciom tematyki deszczu oraz tego, jak go doświadczamy. Pochodzące z Kolekcji MOCAK-u szczegółowe rysunki oraz obraz autorstwa Shinji’ego Ogawy (ur. 1959) to przedstawienie wybranych elementów europejskiej rzeczywistości na japoński sposób. Nieme plansze Yuichi Yokoyamy (ur. 1967) to klasyczny przykład mangi, ukazujący opowieść pozornie pozbawioną akcji, w której z ust geometrycznie narysowanych postaci wychodzą puste dymki. Teppei Kaneuji (ur. 1978) prezentuje przedmioty codzienne unieruchomione za pomocą gipsu, które zostają przez to pozbawione swojej funkcji i zamienione w rzeźby.

Kolejną abstrakcyjną konstrukcję, złożoną z tysięcy połączonych ze sobą czerwonych plastikowych słomek, stworzył architekt Akihisy Hirata (ur. 1971). Tateyama – obiekt autorstwa Noe Aoki (ur. 1958) – składający się z niewielkich stert kostek mydła, spiętych za pomocą stalowych linek, przywołuje natomiast obraz japońskich gór. Prace Tatsuo Miyajimy (ur. 1957) oraz Ryoji Ikedy (ur. 1966) wykorzystują program komputerowy, za pomocą którego dane komputerowe bądź wartości matematyczne przekształcane są w życiowe symbole. Artyści wskazują na związki człowieka z nowymi technologiami. Go Watanabe (ur. 1975) przy użyciu modelowania komputerowego tworzy trójwymiarowe przedstawienia naczyń wyglądających jak zdjęcia prawdziwych przedmiotów. Ręcznie dekorowana ceramika Masayasu Mitsuke (ur. 1975) odwołuje się do znaczenia detalu i tradycyjnej japońskiej precyzji. Z kolei grafik Kazunari Hattori (ur. 1964) prezentuje plakaty, w których wykorzystuje proste geometryczne kształty i wizualnie operuje tematem wystawy.

Przygotowana wspólnie z Japan Foundation wystawa pokazywana była wcześniej w Museum Haus Konstruktiv w Zurychu. W Krakowie uzupełniono ją o prace Shinji’ego Ogawy pochodzące z kolekcji MOCAK-u. Ostatnią instytucją, w której będzie prezentowana, jest Kunstmuseum Moritzburg Halle (Saale) w Niemczech.

Kuratorzy: Kenjiro Hosaka, Sabine Schaschl, Delfina Jałowik

Logiczna emocja. Współczesna sztuka japońska
Wystawę będzie można oglądać od 13 lutego do 26 kwietnia 2015 roku
MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie

Dodaj komentarz