• 2015-01-17

Auschwitz-Birkenau jako raj na ziemi?

21 stycznia w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie odbędzie się premiera multimedialnego spektaklu Album Karla Höckera Teatru Trans-Atlantyk.

„Album Karla Höckera”, fot. Tomasz Waszczeniuk (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Album Karla Höckera”, fot. Tomasz Waszczeniuk (źródło: materiały prasowe organizatora)

Spektakl wyreżyserował Amerykanin Paul Bargetto, autorką tekstu jest Małgorzata Sikorska-Miszczuk, zaś w role wcielają się Marta Król, Helena Chorzelska, Krzysztof Polkowski, Grzegorz Sierzputowski i Tomasz Sobczak.

Inspiracją do powstania spektaklu był osobisty album fotograficzny oficera SS Karla Höckera, adiutanta jednego z komendantów obozu koncentracyjnego w Auschwitz-Birkenau. Album Karla Höckera to przedstawienie oparte na analizie zdjęć i aktorskich improwizacjach z użyciem metod teatru dokumentalnego. Końcowy rezultat będzie połączeniem teatru i multimediów, kreatywnej interpretacji materiałów źródłowych i dokumentalnych badań przeprowadzonych dzięki uprzejmości muzeum w Oświęcimiu, które pozwoliło twórcom spektaklu zwiedzić miejsca niedostępne dla turystów, m.in. komendanturę obozu, biuro Hössa, miejsce eksperymentów dr Mengele i Wirthsa, domy, w których oficerowie SS mieszkali ze swoimi rodzinami, czy przeczytać ich pamiętniki. Artyści dotarli także do oddalonego o 20 km od Auschwitz ośrodku Solahuette, ówczesnego Spa z pięknym widokiem na góry i jezioro, gdzie wypoczywali najwyżsi rangą oficerowie i ich asystentki.

Album Höckera przynosi unikalne spojrzenie na historię Holocaustu i jego sprawców. Zamiast nieludzkich potworów, pokazuje ludzi zrelaksowanych, bawiących się z psami, flirtujących, śmiejących się, a nawet dekorujących świąteczną choinkę. Wierzymy, że aktor jest dokumentalistą o unikalnych umiejętnościach, potrafiącym czytać obrazy fotograficzne i przekładać je na żyjące i mówiące postaci. Naszym celem jest pokazanie sprawców Holocaustu poprzez szkło powiększające ich własnego widzenia samych siebie.

Paul Bargetto, amerykański reżyser, dyrektor nowojorskiego festiwalu teatralnego Undergroundzero, twórca Teatru Trans-Atlantyk

W spektaklu gram kilka postaci m.in. Richarda Baera, dr. Eduarda Wirthsa, Marthę Mzyk, wiele innych bezimiennych kobiet oraz siebie – aktorkę Martę Król, próbującą wcielić się w te role. To bardzo ciekawe zadanie aktorskie. Codziennie, wchodząc w postaci ze zdjęć, odkrywam na własnej skórze, jak łatwo przesuwać granice w myśleniu, zacierać to, co powszechnie uznawane jest za dobre i za złe, włączać i wyłączać sumienie.

Marta Król

Twórcy spektaklu starają się nie stawiać tez, tylko zadawać widzom pytania m.in.: jakie mechanizmy powodują, że ludzie stają się nieludzko źli, jakie są granice fanatyzmu, gdzie leży granica odpowiedzialności za czyny, czy dziś możliwe jest powtórzenie sytuacji z obozów zagłady, ile sami wiemy o Holokauście i o tym, co się tam wydarzyło?

Album Karla Höckera
21 stycznia 2015 roku
Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego
Warszawa

 

Dodaj komentarz