Dawid Misiorny: Babel. Nieskończona ilość języków interpretacji

9 stycznia otwarta zostanie pierwsza w tym roku wystawa w galerii ZPAF w Krakowie, gdzie pokazane będą prace Dawida Misiornego. Babel to wystawa, która poprzez zmieniające się sekwencje zdjęć, otwiera odbiorców na nowe interpretacje.

Dawid Misiorny, „Babel" (źródło: materiały prasowe)

Dawid Misiorny, „Babel" (źródło: materiały prasowe)

Dawid Misiorny zbudował ekspozycję, która powraca do zagadnienia procesu interpretacji fotografii. Babel jest w tym wypadku symbolem splotu języków, narracji i sposobów odbioru. Przygotowany przez fotografa wybór kilku zdjęć zestawiony zostanie w zmieniające się sekwencje ewoluujące przez czas trwania ekspozycji. W wypadku Misiornego, który w swojej twórczości poszukuje poetyckich decydujących momentów, gest ten podważa wyjątkowość utrwalonych obrazów. Autor otwiera je na nieskończoną możliwość interpretacji, nieskończoną ilość języków i historii, jakimi mówić będzie wystawa.

Zastanówmy się na tym, czym w gruncie rzeczy jest wystawa fotografii. Zbiór konkretnych obrazów ułożonych w nadającą im określone znaczenie sekwencję. Za każdym ze zdjęć stoi konkretna historia która oczekuje na werbalizacje prowadząc odbiorcę przez narracje zbudowaną staraniem artysty. Schemat ułożenia fotografii determinuje drogę naszej interpretacji, ograniczając doświadczenie całości do konkretnego sposobu czytania zdjęć – banalne od lewej do prawej. W głowie pojawia się tekst opowieści uzupełniony o połączenia wizualne zachodzące pomiędzy konkretnymi fotografiami. Widzimy, łączymy, interpretujemy i dopowiadamy przenosząc doświadczenie czysto wizualne na pojawiające się w głowie pojęciokształty.

Dawid Misiorny chcąc zbadać możliwości szukania połączeń i snucia interpretacji zaproponował stworzenie kilku sekwencji, które co tydzień podlegać będą zmianie. Przesuwające się przez przestrzeń galerii obrazy ułożą 4 odmienne linie narracyjne. Manewr ten to zachęta do czytania fotografii jako zbioru obrazów, które reagują na siebie wchodząc w wizualne i tekstualne interakcje. Złapane w ramy kadru sceny stają się faktorami opowieści, nabierają charakteru pojęć-bloków, z których powstaje tytułowa konstrukcja.

Piotr Sikora

Dawid Misiorny (ur. 1985 r., Poznań) – absolwent Wydziału Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu, student Intermediów na Wydziale Komunikacji Multimedialnej UAP. W 2012 r. został laureatem Miesiąca Fotografii w Krakowie. Jego prace były pokazywane na wielu wystawach zbiorowych (m.in. Paris Photo, 2011; Miesiąc Fotografii w Krakowie, 2012; Biennale Fotografii w Poznaniu, 2013, oraz Galerii Piekary w 2014 r). W latach 2012–2013 współpracował z Self Publish, Be Happy w Londynie. Publikował także w magazynach Kwartalnik Fotografia, Punkt, PIG, Holy Ghost, Romka, Szum i wielu innych. W 2013 pełnił funkcję jurora podczas Warsaw Photo Days, a od 2014 prowadzi magazyn poświęcony fotografii współczesnej, Magenta, którego jest redaktorem naczelnym.

Dawid Misiorny, Babel
Wernisaż: 9 stycznia 2015 roku, godz. 19.00
Wystawa czynna od 9 do 31 stycznia 2015 roku
Związek Polskich Artystów Fotografików
Galeria ZPAF, ul. św. Tomasza 24
Kraków

Dodaj komentarz