Arcydzieła na dwudziestolecie Muzeum Manggha

Od 30 listopada w krakowskim Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha można oglądać wystawę Arcydzieła sztuki japońskiej w kolekcjach polskich. Ekspozycja przygotowana z okazji jubileuszu dwudziestolecia Muzeum Manggha, prezentuje dawną sztukę japońską, przede wszystkim z okresu Edo (1603–1868), a także – w nielicznych przykładach – z okresu Meiji (1868–1912): drzeworyty ukiyo-e, malarstwo i rzeźbę, tkaniny, ceramikę, brązy, wyroby z laki, militaria. Na wystawie można zobaczyć ikony sztuki japońskiej, które radykalnie zmieniły sztukę Zachodu, takie jak drzeworyty Hokusaia z jego słynną grafiką Pod wielką falą w Kanagawie.

Kikoku, „Kwiaty czterech pór roku”, 2. poł. XIX w., parawan dwuskrzydłowy, farby wodne, złoto i srebro płatkowe na papierze, ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kikoku, „Kwiaty czterech pór roku”, 2. poł. XIX w., parawan dwuskrzydłowy, farby wodne, złoto i srebro płatkowe na papierze, ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

(…) W tradycji japońskiej codzienność, podporządkowana kategoriom estetycznym, staje się sztuką. Świetnie rozumiał to i szczerze podziwiał Feliks Manggha Jasieński: w jego wizji każdy Japończyk jawił się jako artysta wrażliwy na najdrobniejsze przejawy piękna. Dlatego też japońskie arcydzieła ze zbiorów polskich prezentujemy w ośmiu tematycznych przestrzeniach: Prolog, Import i Eksport ilustrują obecność i fascynację sztuką japońską w Europie w XVIII i XIX wieku; Kobieta, Wojownik, Spektakl, Duchowość i Natura zbliżają do odmiennej, inspirującej kultury.

Wystawa sztuki japońskiej w zbiorach polskich ma także na celu pokazanie tego, co najciekawsze, najbardziej wartościowe – ma wydobyć różnorodność i bogactwo polskich japoników. Stąd tytułowe arcydzieła – mało znane lub zgoła nieznane do tej pory, dziś mają okazję zaistnieć, wydobyte z mroku muzealnych magazynów. Kryterium arcydzieła zastosowanego do sztuki japońskiej użyto intuicyjnie, z perspektywy zachodniej, traktując je jako pomocne, powszechnie zrozumiałe narzędzie do odbioru innej tradycji.

Kurator i aranżacja plastyczna: Anna Król

Arcydzieła sztuki japońskiej w kolekcjach polskich
Wystawę można oglądać od 30 listopada 2014 roku do 18 maja 2015 roku
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie

Dodaj komentarz