Klaudia Świątczak-Pjanka z miejskiej perspektywy w Krakowie

Od 9 grudnia w krakowskiej Fundacji Magazyn Kultury będzie można oglądać wystawę malarstwa, którego autorką jest Klaudia Świątczak-Pjanka.

Klaudia Świątczak-Pjanka, „Jeleń na rykowisku”, olej na płótnie, 80x130 cm, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Klaudia Świątczak-Pjanka, „Jeleń na rykowisku”, olej na płótnie, 80x130 cm, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rafał Borcz:

Tematem malarstwa Klaudii Świątczak jest miasto. Nie jest to jednak miasto, w którym mieszka, ani nawet to, które odwiedza. Niektóre wieżowce, reklamy, czy żółte taksówki pozwalają domyślać się jego amerykańskich bądź azjatyckich korzeni, ale to tylko pozór. To miasto nieistniejące i anonimowe. Zagubione w wirtualnej przestrzeni Internetu bądź wygenerowane w komputerowej grze. Autorka tych obrazów mogła znać je jedynie na podstawie zdjęć i filmowych stopklatek.

To miasto nie sprawia wrażenia przyjaznego; jego barwy zredukowane są do szarości bądź stalowo-błękitnych tonów. Jest to obraz miejskiej architektury całkowicie pozbawionej okien, a na innych płótnach, jeśli nawet w budynkach się one pojawią, to i tak w żadnym z nich nie pali się światło, a na ulicach nie świeci się żaden neon. W mieście tym nie ma parków, ani nawet drzew. Po jego zabetonowanych korytarzach ulic toczy się brutalny samochodowy wyścig bez reguł. Ubrana w grubą rękawicę ręka na kierownicy pozwala się domyślać, że wyścig toczą ludzie, choć z drugiej strony w takiej rękawicy można ukryć także kleszcze, szpony i pazury…

(…) Do szukania analogii ze światem przyrody skłonił mnie aneks graficzny Klaudii Świątczak zatytułowany Rytmy i rytuały, w którym przedstawia ona polowania drapieżników afrykańskiej sawanny. Behawior zwierzęcy można łatwo porównać do zachowań człowieka. Miasta, w których żyjemy, są swego rodzaju substytutem lasu i łowieckiego terytorium, a stadne reguły panujące w stadzie szympansów zaskakująco podobne są do tych panujących choćby w ludzkim środowisku pracy.

(…) Wszystkie obrazy są z architektoniczną wręcz precyzją konstruowane z dużym wyczuciem równowagi dynamicznej kompozycji. Malowane z fotografii są zazwyczaj przez autorkę interpretowane i przekształcane tak, że stają się obrazem autonomicznym, pozbawionym widocznego związku z fotograficznym pierwowzorem.

Prof. Teresa Kotkowska-Rzepecka, Kraków, 6 X 2012:

(…) Klaudia Świątczak jest zainteresowana zagadnieniem przemijania przestrzenią i czasem. W tym celu poszukuje i odkrywa porzucone, opuszczone wnętrza domów. Te zaniedbane wnętrza w jej rozumowaniu są śladami poi człowieku. Ciekawą interpretację artystyczną można zobaczyć również, oglądając kompozycje malarskie domów z zewnątrz, to też są ślady po człowieku.

Klaudia Świątczak w ten sposób jakby odkrywa nowe, głębokie sensy realizacji artystycznych w opuszczonych domach, postrzeganych przez innych jako zwykłe. (…)

Klaudia Świątczak-Pjanka (ur. 1988 r. w Sieradzu) – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Wydział Malarstwa. Dyplom magisterski z malarstwa prowadzony pod kierunkiem prof. Teresy Kotkowskiej-Rzepeckiej oraz aneks z grafiki pod kierunkiem prof. Henryka Ożoga. W latach 2010–2013 otrzymała wyróżnienie z malarstwa przyznane przez Radę Wydziału Malarstwa, a w 2010 roku wyróżnienie z rysunku. W 2012 roku znalazła się na 21. Miejscu w Kompasie Młodej Sztuki. Uczestniczka wielu wystaw zbiorowych i indywidualnej.

Kuratorka: Katarzyna Kowalska

Klaudia Świątczak-Pjanka, wystawa malarstwa
Wernisaż: 9 grudnia 2014 roku, godz. 19.00
Wystawa potrwa do 17 stycznia 2015 roku
Fundacja Magazyn Kultury
ul. Józefa 17 (Kolanko No 6)
Kraków

Dodaj komentarz