Konsumując fikcję na 24. Festiwalu Mediów w Łodzi

Od 19 listopada w łódzkim Muzeum Kinematografii będzie można oglądać intermedialną wystawę zbiorową pt. Konsumując fikcję. Ekspozycja towarzyszy 24. Festiwalowi Mediów Człowiek w Zagrożeniu.

Małgorzata Rozenau, „Żytnia”, olej na płótnie, 62x48 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Małgorzata Rozenau, „Żytnia”, olej na płótnie, 62x48 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ekspozycja stanowi refleksję na temat cywilizacji szeroko pojętej konsumpcji. Prace są komentarzem do funkcjonowania współczesnego człowieka w fikcyjnym świecie wartości kreowanych przez multimedia (telewizję, radio, prasę, internet) i reklamy firm wytwarzających wszelkiego rodzaju przedmioty codziennego użytku. Komentarzem do życia w pop-kulturowym świecie celebrytów, awatarów (mniej lub bardziej fikcyjne profile na portalach społecznościowych), kolorowych magazynów, gadżetów oraz nadprodukcji rzeczy i informacji.

Wystawa pokazuje zagrożenia dla kondycji człowieka, płynące zarówno z nastawienia na gromadzenie kolejnych, w istocie niepotrzebnych dóbr doczesnych, jak rozluźniania związków międzyludzkich poprzez coraz rzadsze kontakty twarzą w twarz. Powszechne używanie telefonii komórkowej i internetu, czerpanie wiedzy o świecie z mediów powodują zanik potrzeby wychodzenia z domu. Wszystko to sprawia, że nasze życie staje się coraz bardziej wirtualne, a tym samym wyalienowane. (…)

(Alicja Cichowicz, kurator wystawy)

Małgorzata Rozenau w instalacji Sale city oraz obrazach olejnych na płótnie ukazuje motywy zaczerpnięte z rzeczywistości hipermarketów, świata pełnego reklam i promocyjnych chwytów zachęcających do konsumpcji. Julia Kurek w wideo-performance Ofelia, zrealizowanym w hipermarkecie w Piotrkowie Trybunalskim, zwraca uwagę na fakt, iż obecnie wszystko nadaje się na sprzedaż. W innym zarejestrowanym performance Barbie’s American Dream, przebrana za komercyjny symbol Ameryki – lalkę Barbie – mówi o globalizacji konsumpcji.

Dariusz Fodczuk w dowcipny sposób rozprawia się z koniecznością ponoszenia przez nas wszelkich opłat uszczuplających niezbyt zasobne portfele. W swoim cyklu prac na rachunki, paragony i faktury nanosi wizerunki czaszek i żniwiarza symbolizujące śmierć. W innej serii prac (The game) artysta nawiązuje do kultury gier komputerowych. Jerzy Kosałka, który buduje własny ironiczny mit, ze swego nazwiska czyni znak firmowy, markę CosałCa, wykorzystując logo z butelki CocaColi. Nanosi ten znak na rozmaite obiekty.

Bartek Jarmoliński w wideo-performance Fakt zwraca uwagę na absurdalną rzeczywistość tworzoną przez media podające codziennie coraz ciężej strawną papkę informacyjną. W cyklu fotografii Polski eksport imituje okładki znanych magazynów (Vanity Fair, Vogue, Machina) z własnym wizerunkiem jako celebryty. Artur Trojanowski prezentuje trzy wielkoformatowe obrazy. Dwa z nich pokazują odpadki cywilizacyjne (autoszrot, śmietnik), trzeci odnosi się do wszechobecnej sieci telefonii komórkowej.

Alicja Cichowicz, kurator wystawy

Artyści średniego i młodego pokolenia biorący udział w wystawie: Jerzy Kosałka (ur. w 1955 r.), Dariusz Fodczuk (1966), Artur Trojanowski (1968), Małgorzata Rozenau (1971), Bartłomiej Jarmoliński (1975), Julia Kurek (1984).
Kurator: Alicja Cichowicz

Konsumując fikcję – wystawa towarzysząca 24. Festiwalowi Mediów Człowiek w Zagrożeniu
Intermedialna wystawa zbiorowa (malarstwo, fotografia, wideo-performance, instalacja, obiekt)
Wernisaż: 19 listopada 2014 roku, godz. 18.00
Wystawę będzie można oglądać do 31 grudnia 2014 roku
Muzeum Kinematografii w Łodzi
plac Zwycięstwa 1
Łódź

Dodaj komentarz