Eduard Ovčáček – Letterstory.cz w Bielskiej BWA

Od 22 listopada w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej będzie można oglądać wystawę prac Eduarda Ovčáčka pt. Letterstory.cz.

Eduard Ovčáček, „On-Off”, 1979, olej, płótno, 85 x 85 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eduard Ovčáček, „On-Off”, 1979, olej, płótno, 85 x 85 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa obrazująca niezwykle bogaty dorobek jednego z najważniejszych czeskich artystów – mieszkającego w Ostrawie Eduarda Ovčáčka. Ten urodzony w 1933 roku w Trzyńcu (wówczas Czechosłowacja) malarz, grafik, rzeźbiarz, twórca poezji wizualnej i konkretnej, kolaży, instalacji przestrzennych i performansu, pokaże w obu salach Galerii Bielskiej BWA prace z całego okresu swojej ponad 50-letniej pracy artystycznej.

Eduard Ovčaček, to artysta charakteryzujący się wyjątkową wrażliwością na tworzywo i eksperymentujący z technikami, począwszy od grafiki strukturalnej, poprzez architektony – tj. serie rzeźb tworzonych w oparciu o proste bryły geometryczne, aż po reliefy, serigrafię oraz prace z własnoręcznie sporządzanej masy papierowej i wypalane grafiki, które powstały dzięki eksperymentom artysty i jego autorskiej technice. Czeski artysta znany jest głównie z wykorzystywania w swojej twórczości liter i fragmentów słów – jego prace letrystyczne z lat 60. sytuują go wśród najwybitniejszych przedstawicieli tego nurtu na świecie. Aktualnie artysta skupia się na badaniach i możliwościach użycia technologii cyfrowej w serigrafii.

Eduard Ovčáček należy w powojennej sztuce czechosłowackiej, a następnie – po podziale państw – czeskiej, do najbardziej konsekwentnych artystów, zajmujących się relacją między pismem i obrazem, również pomiędzy pismem i rzeźbą lub obiektem i fotografią, i wreszcie – między poezją tradycyjną i eksperymentalną. Takie podejście do pisma w kontekście sztuki określane jest jako lettrism (letryzm)

– mówi Jakub Adamec, kurator wystawy.

Eduard Ovčáček w 1963 roku ukończył studia w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Bratysławie. Wraz z malarzem i grafikiem Milošem Urbáskem był inicjatorem powstania w 1960 roku niezależnej grupy bratysławskich artystów nazwanej Konfrontacje, która promowała wówczas na Słowacji jedną z najbardziej aktualnych form sztuki abstrakcyjnej – znanej jako informel, czy też abstrakcja strukturalna (materiałowa).

W 1965 roku grupa Konfrontacje brała udział w I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu. Od 1963 do 1968 roku – do czasu interwencji wojsk Układu Warszawskiego w Czechosłowacji – Ovčáček wykładał grafikę na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Palackiego w Ołomuńcu. W 1967 roku był współzałożycielem Klubu Artystów Konkretnych i zaczął zajmować się serigrafią (techniką druku sitowego). Był sygnatariuszem Karty 77. Od 1993 roku jest członkiem S.V.U. Mánes (Stowarzyszenie Artystów Plastyków Manes), a od 2001 roku Stowarzyszenia Czeskich Malarzy i Grafików Hollar. W 1995 roku wydał antologię swojej poezji konkretnej Lekce velkého A. W ostatnich latach zajmował się organizacją warsztatów serigrafii w Ostrawie, wykładał także techniki graficzne na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Ostrawskiego w Ostrawie w Czechach. Zdobywca wielu nagród, m.in. Głównej Nagrody na Międzynarodowym Triennale Grafiki w Pradze i Krakowie (1995). W 1998 roku został laureatem prestiżowej nagrody im. Vladimíra Boudníka za całokształt pracy twórczej. Obecnie jest emerytowanym profesorem na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Ostrawskiego. Mieszka i pracuje w Ostrawie, nadal aktywnie tworzy i uczestniczy w życiu artystycznym.

Kuratorem wystawy jest Jakub Adamec.
Wystawa organizowana przy współpracy z Trzyńcem – miastem partnerskim Bielska-Białej, Galerią miasta Trzyńca (Galerie města Třince) oraz Galerią Sztuki Współczesnej w Ostrawie (Galerie výtvarného umění v Ostravě).

Eduard Ovčáček, Letterstory.cz
Wernisaż: 21 listopada 2014 roku, godz. 17.00
Oprowadzanie kuratorskie: 21 listopada 2014 roku, godz. 16.00
Wystawę będzie można oglądać do 28 grudnia 2014 roku
Galeria Bielska BWA w Bielsku-Białej

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Znane i nieznane. 22. Wiosna Filmów

Sebastian Pytel

„Głośniej od bomb”, reż. Joachim Trier (źródło: dzięki uprzejmości dystrybutora – Aurora Films)

Pamiątki czasu

Zuzanna Sokołowska

„Diogenes szukający człowieka”, Giovanni Benedetto Castiglione, Rzym, 1645–1650, akwaforta, ze zbiorów Gabinetu Rycin PAU w Bibliotece Naukowej PAN i PAU w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Nieznana kolekcja

Krystyna Rzędzian

Olga Boznańska, Autoportret z japońską parasolką, 1892, fot. A. Podstawka (źródło: materiały MNKD)

Projekcja pustki

Daria Skok

Krystian „Truth” Czaplicki, „Kropla nad i”, Galeria Awangarda i Galeria SIC! BWA Wrocław, 2016, fot. Justyna Fedec (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mullaghmore

Małgorzata Południak

Małgorzata Południak, „Mullaghmore”, okładka (źródło: materiały prasowe Wydawnictwa Forma)

więcej artykułów
Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR