Piotr Młodożeniec kropka w kropkę

Od 14 listopada w warszawskiej Galerii Milano będzie można oglądać wystawę prac Piotra Młodożeńca pt. Kropka w kropkę.

Autor pracy: Piotr Młodożeniec (źródło: materiały prasowe organizatora)

Autor pracy: Piotr Młodożeniec (źródło: materiały prasowe organizatora)

Piotr Młodożeniec – grafik, malarz, rysownik, projektant, autor filmów animowanych, ilustracji książkowych i prasowych, a nawet świetlnych kompozycji neonowych. W 1991 roku razem z Markiem Sobczykiem założył spółkę artystyczną Zafryki, firmę projektującą plakaty, ilustracje, grafikę użytkową. Był współzałożycielem Szkoły Sztuki (1991) mieszczącej się przez kilka lat na poddaszu warszawskiej kamienicy przy ul. Nowy Świat. Szkoła działała poza oficjalnymi strukturami artystycznej edukacji.

W 1993 roku otrzymał Grand Prix na Festiwalu Plakatu w Chaumont. W 1998 roku otrzymał srebrny medal na 16. Międzynarodowym Biennale Plakatu w Wilanowie (kategoria – wydarzenia kulturalne). Mieszka i pracuje w Warszawie.

Piotr Młodożeniec jako jeden z pierwszych artystów w Polsce zaczął wykorzystywać w grafice technikę i język obrazu komputerowego. Wpływ na jego sztukę miał pop art i rodzący się w latach 80. neoekspresjonizm, a także twórczość dwóch grafików, mistrzów plakatu – ojca Jana Młodożeńca i prof. Henryka Tomaszewskiego. Wyraźne piętno wywarła także na twórczość najmłodszego z Młodożeńców jego własna epoka, koniec lat 70. i dekada następna, zdominowana w Polsce przez stylistykę sztuki podziemnej, związanej z opozycją polityczną, stanem wojennym. To wtedy się kształtowała jego sztuka miejska, jak ją nazwał w jednym z wywiadów, charakteryzująca się użyciem szablonu, sprayu, sitodruku, środków prostych i silnych w wyrazie.

Piotr Młodożeniec debiutował w latach 80., w tym samym czasie co wrocławska grupa Luxus i warszawska Gruppa. Od samego początku wypracował w plakacie własny styl bazujący na estetyce ekspresjonistycznej (wpływ Młodych Dzikich) i świadomym prymitywizowaniu formy tworzonej głównie przy użyciu szablonu i rysunku komputerowego. Charakterystycznymi cechami jego wczesnych druków były kanciaste, szablonowe litery, komiksowe sylwetki postaci, szarość, czerń i biel. Młodożeniec wykonywał w tym czasie krótkie serie plakatów powielanych własnoręcznie techniką sitodruku. Od 1981 roku projektował, drukował i rozpowszechniał kartki świąteczne i druki okolicznościowe, często o politycznej wymowie (artysta był związany z podziemną Solidarnością).

(…) Swoje plakaty Młodożeniec projektuje przy pomocy komputera, którego obsługę poznał jeszcze przed rozpoczęciem studiów artystycznych. Jak twierdzi sam artysta pomysł na plakat zawsze najpierw powstaje w głowie, a dopiero potem, wychodząc od śladów ręki, od kreski, opracowuje go za pomocą programów komputerowych. Tworzy grafikę przetwarzając surowo cięte i rysowane formy na rozwibrowanie piksele.

Młodożeniec przykłada wielką rolę do liternictwa w plakacie, nieraz przyznając mu wręcz pierwszoplanową rolę. Jest autorem plakatu Lech Wałęsa. Prezydent na chwałę Rzeczpospolitej, wykorzystywanego w kampanii wyborczej przez Porozumienie Centrum. Pomysł na ten plakat opiera się na zabawie słownej z inicjałami przyszłego prezydenta, które zostały skomponowane w charakterystyczne rysy twarzy Lecha Wałęsy.

(…) Częstym motywem w obrazach i grafikach Piotra Młodożeńca bywa charakterystyczna postać schematycznie namalowanego ludzika, którą spotykamy w najrozmaitszych kontekstach malarskich i graficznych scenerii. Młodożeniec często posługuje się w swoich obrazach sitodrukiem, przenosząc na płótna za pomocą tej techniki autentyczne bądź prasowe fotografie. Jednym z pierwszych takich obrazów były Homilie (1984) ze zmultiplikowanym zdjęciem księdza Jerzego Popiełuszki oraz Mathias Rust in Moscow (1989). Serigraficzne odbitki pojawiły się też w obrazach powstałych na plenerze w Konstancinie w 1991 roku , na które Młodożeniec przeniósł sylwetki starych wilii. W serii obrazów wykonanych w Nowym Jorku (1997-98) Piotr Młodożeniec przedstawił pokrywy włazów do miejskich kanałów. Przeniósł je na płótna metodą artystycznego powielania, a następnie przetworzył w obrazy, które przypominają mandale lub kołowe kalendarze z prehistorii.

(…) W 2001 roku Piotr Młodożeniec zaprojektował znak Coexist, wykorzystując w syntezie tego pojęcia litery połączone z symbolami trzech wielkich religii: muzułmańskim półksiężycem (litera C), chrześcijańskim krzyżem (litera T) i judaistyczną gwiazdą Dawida (litera X). Praca powstała na zamówienie Museum of the Seam w Jerozolimie, jako jeden z 36 billboardów zaprojektowanych przez wybitnych artystów z całego świata. Billboardy wchodzące w skład wystawy Coexistence pokazywane były m.in. na ulicach Jerozolimy, Belfastu, Sarajewa, Waszyngtonu, Nowego Jorku, Houston, Paryża, Londynu, Sydney. Znak Młodożeńca miał także swoje drugie życie, nie związane z wystawą. Wykorzystały go bezprawnie do celów marketingowych firmy amerykańskie (m.in. CafePress i Coexistonline), a lider grupy U2, Bono, zachwycił się nim tak bardzo, że włączył go do scenografii światowej trasy koncertowej Vertigo swojego zespołu (2005), jak również kazał go wydrukować na swojej bandamce. Jak tłumaczył później w wywiadzie, wypatrzył Coexist napisany sprayem na stacji metra w Chicago.

Podsumowaniem kilku ostatnich lat twórczości Piotra Młodożeńca była wystawa Kinematograf w krakowskiej Galerii Zderzak (2006), od lat współpracującej z artystą. Kluczowy element krakowskiego pokazu to projekcja krótkich filmów animowanych Młodożeńca pod wspólnym tytułem Kinematograf, zadedykowanych dziadkowi artysty, Stanisławowi Młodożeńcowi. Podczas odbywających się od września 2006 do marca 2007 roku Dni Polski w Indiach, w Chennai i Lucknow przygotowano wystawę Jan i Piotr Młodożeńcy. Poezja wizualna. Piotr Młodożeniec pokazał na niej dziesięć filmów wykonanych techniką animacji komputerowej.

Fragmenty tekstu Ewy Gorządek

Piotr Młodożeniec, Kropka w kropkę
Wernisaż: 13 listopada 2014 roku, godz. 18.00
Wystawę będzie można oglądać do 2 grudnia 2014 roku
Galeria Milano
Rondo Waszyngtona 2a
Warszawa

Dodaj komentarz