Iza Tarasewicz przez oczywistą niemożliwość aranżacji znaków

Od 14 listopada w Galerii Arsenał w Białymstoku będzie można oglądać wystawę prac Izy Tarasewicz pt. przez oczywistą niemożliwość znaków.

Iza Tarasewicz, „Rzut”, 2011, rysunek na papierze, plastelina, 41.5 x 45 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Iza Tarasewicz, „Rzut”, 2011, rysunek na papierze, plastelina, 41.5 x 45 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Iza Tarasewicz urodziła się w 1981 r. i wychowała w małej wsi niedaleko Białegostoku. W 2008 roku ukończyła Wydział Rzeźby i Działań Przestrzennych Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Jej prace można postrzegać jako strefy tymczasowych spotkań substancji, energii, miejsc, momentów, nastrojów i idei, które w ujęciu artystki są jedynie zdarzeniami w nieprzerwanym ciągu materialnych i symbolicznych interakcji. Tarasewicz bada i przekształca materię z wrażliwością, która sprawia, że proces ten staje się rodzajem złożonego objaśniania rzeczywistości, przejawiającego się w obiektach, instalacjach przestrzennych, grafikach, rysunkach, dźwiękach, pracach wideo i performansach.

Jej prace stawiają opór dualistycznym podziałom na naturalne i sztuczne, łącząc w sobie codzienne, pospolite, a zarazem symboliczne materiały, jak gl ina, gips, cement, złoto, stal, szkło, smoła, smalec, skóra, futro, jelita, plastelina, włókna roślinne, łajno czy popiół. Balansujące często na pograniczu hylozoizmu (filozoficznej koncepcji zakładającej, że życie jest cechą całej materii) prace eksplorują poruszającą naturę swojej materialności i stawiają widza przed wyzwaniem dostrzeżenia zarówno prymarnych relacji energetycznych we wszystkich rzeczach, jak i nierozerwalnych więzi chaosu i porządku. Dzięki swojej dociekliwości artystka wydobywa istotę różnych materii, łączy je, dekonstruuje i nadaje im inny bieg, aby wydobyć na światło dzienne ukryte aspekty i związki, a zarazem podkreślić przypadkowość i niedostatki w racjonalnym, ludzkim podejściu do tych właściwości.

Tekst: Post Brothers

Post Brothers to krytyczne przedsięwzięcie, pod którego nazwą działa Matthew Post – niezależny kurator i pisarz pracujący między Białymstokiem, Berlinem, Antwerpią a Oakland. Post Brothers ukończył studia kuratorskie w California College of the Arts w San Francisco (2009) oraz studia artystyczne w Emily Carr Institute w Vancouver (2006). Był kuratorem wystaw, prezentował projekty oraz wykładał w Polsce, Meksyku, Kanadzie, USA, Niemczech, Austrii, Litwie, Grecji, Finlandii, Belgii, Holandii i Chinach (w ostatnim z tych krajów prezentował wideo i niezrealizowany scenariusz na 9. Biennale w Szanghaju, 2012). Ostatnio był kuratorem wystawy indywidualnej Karla Larssona 12 Hours w Galerie Kamm w Berlinie (2014), wystawy zbiorowej The Excluded Third, Included w Galerie Emanuel Layr w Wiedniu (2014) oraz wystawy indywidualnej Izy Tarasewicz Clinamen w Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego w warszawskiej Królikarni (2013). Prowadzi projekt biblioteczno-wydawniczy Memoirs Found in a Bathtub (Pamiętnik znaleziony w wannie) w Objectif Exhibitions w Antwerpii. Jego eseje i artykuły były publikowane w Annual Magazine, the Baltic Notebooks of Anthony Blunt, Cura, Fillip, Kaleidoscope, Mousse, Nero, Art Papers, Pazmaker, Punkt oraz Spike Art Quarterly, jak również w licznych publikacjach artystycznych i katalogach wystaw.

Kurator: Post Brothers

Iza Tarasewicz, przez oczywistą niemożliwość aranżacji znaków
Wernisaż: 14 listopada 2014 roku, godz. 19.00
Wystawa potrwa do 31 grudnia 2014 roku
Galeria Arsenał
ul. A. Mickiewicza 2
Białystok

Dodaj komentarz