• 2014-10-24

TypoPolo. Album typograficzno–fotograficzny

17 października miała swoją premierę książka TypoPolo. Album typograficzno–fotograficzny pod redakcją Rene Wawrzkiewicza. Publikacja ukazała się nakładem Fundacji Bęc Zmiana.

„Typopolo. Album typograficzno–fotograficzny”, red. Rene Wawrzkiewicz, okładka (źródło: materiały prasowe)

„TypoPolo. Album typograficzno–fotograficzny”, red. Rene Wawrzkiewicz, okładka (źródło: materiały prasowe)

Polsko-angielska publikacja TypoPolo. Album typograficzno-fotograficzny pod redakcją Rene Wawrzkiewicza jest poświęcona działaniom wizualnym związanym z wernakularną grafiką, przypadkową typografią i oddolnym projektowaniem. W albumie znajdziecie zdjęcia szyldów, tablic, plandek, napisów na murach i szybach. Uzupełnieniem książki są projekty fontów i liter zrealizowane przez profesjonalnych projektantów, poszukujących inspiracji w TypoPolo.

TypoPolo, pojęcie po raz pierwszy użyte przez Jakuba Hakobo Stępnia w 2001 roku, opisuje estetyczny fenomen, jakim była amatorska typografia tworzona na potrzeby handlu i rzemiosła w latach 90. XX wieku. Prymitywne reklamy, szyldy i napisy informacyjne stały się wizualnym odzwierciedleniem zmian ekonomicznych i politycznych w Polsce, symbolem czasów romantycznego przełomu, kiedy każdy mógł być tym, kim chciał, a wszystko było możliwe.

Dziś, przez środowiska profesjonalnych grafików stylistyka TypoPolo postrzegana jest przede wszystkim jako przejaw nieudolności i złego gustu projektantów-amatorów. Rzadziej widzi się w niej formę języka wizualnego określonej przedsiębiorczej grupy społecznej, która działała i aktywnie przeprojektowywała swoje otoczenie w swoim czasie.

Wbrew pozorom TypoPolo nie jest opowieścią o śmiesznych szyldach, kuriozach typograficznych, dziwactwach plastycznych oraz twórcach-amatorach pozbawionych normalnego zmysłu estetycznego. Widok ulic, wygląd sklepów, witrynowa grafika i typografia szyldów są bezpośrednim odbiciem procesów politycznych i ekonomicznych. Co więcej, TypoPolo to dowód na to, że estetyka jest wynikiem negocjacji różnych grup i sił społecznych, a język wizualny to nie tylko metoda neutralnej komunikacji, ale także narzędzie tworzenia podziałów – tak na temat TypoPolo wypowiedział się Rene Wawrzkiewicz.

TypoPolo. Album typograficzno-fotograficzny
Redakcja: Rene Wawrzkiewicz
Teksty: Rene Wawrzkiewicz, Anna Zabdyrska
Premiera: 17 października 2014 roku
Wydawca: Fundacja Bęc Zmiana

Dodaj komentarz