Julian Stańczak. Op art i dynamika percepcji

8 października nakładem wydawnictwa Muza SA ukazał się album czołowego polskiego kolorysty i pioniera op artu pt. Julian Stańczak. Op art i dynamika percepcji.

Marta Smolińska, „Julian Stańczak. Op Art i dynamika percepcji”, Wydawnictwo Muza SA, okładka (źródło: materiały prasowe)

Marta Smolińska, „Julian Stańczak. Op Art i dynamika percepcji”, Wydawnictwo Muza SA, okładka (źródło: materiały prasowe)

Jeśli zadaniem sztuki jest nie tyle oddawać doświadczenia wizualne, co raczej poszerzać je, wzmacniać i rozbudowywać, to prace Juliana Stańczaka nie mają sobie równych w wypełnianiu tego zadania. Wyboru dzieł tego najważniejszego polskiego twórcy nurtu op art, artysty o niespotykanej odwadze operowania barwą, a także człowieka o bogatym życiorysie dokonała dr hab. Marta Smolińska.

Jego rozumienie kolorów nie ma sobie równych – napisał o pracach Stańczaka dyrektor Youngstown Museum of American Art. W latach 60. krytyków zaskoczyła jego wystawa Optical Paintings. Malarz, kontynuując dzieło zainicjowane przez swego wykładowcę z Yale, rozbudował teorię wykorzystania kontrastu w sztuce oraz włączył się w nurt sztuki optycznej, stając się jednym z bardziej wyrazistych jej przedstawicieli. Prace Stańczaka poruszają wyobraźnię odbiorców na całym świecie już od ponad sześciu dekad. Widać w nich zarówno inspiracje naturą, jak i niezwykłą otwartość na indywidualną, emocjonalną interakcję z dziełem. Obrazy artysty obecne są w licznych, zarówno prywatnych, jak i publicznych kolekcjach, w tym również w zbiorach ponad siedemdziesięciu muzeów.

Album prezentuje dzieła Stańczaka od początku jego artystycznej działalności aż po najnowsze prace. Odbiorca ma szansę wyruszyć w podróż po świecie wizualnych i filozoficznych inspiracji malarza. Niezwykły życiorys Stańczaka stanowi tło niemniej barwne niż jego obrazy. Dzieciństwo spędził w Polsce, młodość w obozie pracy na Syberii, stamtąd trafił do Ugandy, studiował w Londynie, by wreszcie osiąść w Stanach Zjednoczonych. Obecnie mieszka w domu na przedmieściach, gdzie wraz ze swą żoną, rzeźbiarką Barbarą Stańczak, pracuje nad nowymi koncepcjami.

Julian Stańczak – polski malarz zamieszkały na stałe w Stanach Zjednoczonych, prekursor op artu. Urodził się w roku 1928 w Borownicy. W 1940 trafił do obozu pracy na Syberii. Trudne warunki życia sprawiły, że utracił władzę w prawej ręce. Wraz z rodziną uciekł do Afryki. Pierwsze lekcje rysunku pobierał w Ugandzie, a jego pierwsza wystawa miała miejsce w stolicy Kenii, Nairobi. Studiował w Londynie, a później także w Cleveland Art Insitute i Yale.

Dr hab. Marta Smolińska – historyczka i krytyczka sztuki, profesorka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu; stypendystka Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej i DAAD, kuratorka wystaw sztuki współczesnej, autorka trzech książek oraz wielu rozpraw z historii sztuki i tekstów krytycznych.

Marta Smolińska, Julian Stańczak. Op art i dynamika percepcji
Premiera: 8 października 2014 roku
Wydawnictwo Muza SA

Dodaj komentarz