• 2014-09-24

Piasecki i Ballen w Kliszach wyobraźni

Od 26 września w warszawskiej Galerii Asymetria będzie można oglądać wystawę fotografii Marka Piaseckiego i Rogera Ballena pt. Klisze wyobraźni.

Roger Ballen, „M no 3”, 2009, z cyklu „Apparations” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Roger Ballen, „M no 3”, 2009, z cyklu „Apparations” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marek Piasecki / Miniatury 1950.1960

Około 1955 roku w twórczości Marka Piaseckiego pojawiają się tzw. miniatury, prace łączące technikę heliografii, kolażu i reliefu. Powstawały w efekcie oddziaływania na papier fotograficzny czynników, których tajemnej procedury artysta nie zdradził nikomu. Podczas WGW w galerii Asymetria zobaczymy wystawę miniatur w wyborze dokonanym przez jego żonę, Joannę Piasecką z domu Turowicz.

A tak pisał o miniaturach Jerzy Ludwiński w 1959 roku:

Przyjrzyjmy się dokładnie jego miniaturom. Otóż materia malarska zastyga tam w precyzyjne, krystaliczne i ograniczone siateczki form, tworzące czyściutkie, wycyzelowane kompozycje „bezforemne”. Między poszczególnymi formami zachodzą relacje przestrzenne. Więcej nawet; obrazki znajdują się pod szkłem, co jeszcze bardziej wpływa na wyeliminowanie materialności tych kreacji. Technika samego malowania jest tak skomplikowana, że się jej już nie zauważa. Ważne jest tylko to, co Piasecki chciał nam pokazać: owe dziwne zespoły form w swym ostatecznym kształcie, a nie ich materialność a nie technikę, która przyczynia się do ich powstania (…).

Wystawie towarzyszyć będzie komentarz w przestrzeni Muzeum Prywatnej Wyobraźni przygotowany przez Michała Jelskiego.

Fot. Marek Piasecki, z serii miniatur, 1960 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fot. Marek Piasecki, z serii miniatur, 1960 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Roger Ballen / Apparitions

Roger Ballen to jeden z najbardziej rozpoznawalnych współcześnie twórców fotografii. Zasłynął konsekwentnie rozwijaną mroczną wizją człowieka. Przebijają w niej egzystencjalne lęki, słabości i aberracje. Czarno-białe cykle takie jak: Shadow Chamber, Boarding House, and Asylum of the Birds budowane jako wizualne alegorie często na drugim planie wykorzystują motywy rysunkowe. To złożenie na styku fotografii – rysunku – instalacji sprawia, że każdorazowo widz ma do czynienia z unikatowymi obrazami, powstającymi jako skupione i precyzyjnie zaaranżowane sceny.

W Galerii Asymetria pokazany zostanie po raz pierwszy publicznie nowy cykl artysty – Apparitions, który odwraca zarysowaną przez lata kolejność użycia środków wyrazów. Wraz z Marguerite Rossouw Roger Ballen w latach 2004-2013, równolegle do już wymienionych cykli, tworzył prace, w których to rysunek, wykonany specjalnie na użytek fotograficznego obrazu znajduje się na pierwszym planie. Ta nieznana szerzej seria stanowi istotne ogniwo pomiędzy pozostałymi realizacjami. Również ona, sięgając po bliskie etnicznym, formy i eksperymentalne użycie fotografii, dotyka tematu mrocznych i dostępnych nielicznym zakątków ludzkiego umysłu. Jak pisze sam artysta: Apparitions są pracami szczególnymi w tym sensie, że nie odwołują się w żaden sposób do świata zewnętrznego.

Światowa premiera Apparitions w Galerii Asymetria zaplanowana jest jako dialog z wystawą Miniatur Marka Piaseckiego. Obie wystawy prezentowane będą pod wspólnym tytułem Klisze wyobraźni.

Klisze wyobraźni. Marek Piasecki / Miniatury & Roger Ballen / Apparitions
Wernisaż: 26 września 2014 roku, godz. 18.00
Galeria Asymetria w Warszawie

Dodaj komentarz