• 2014-09-24

Wenecja w Gdańsku | Armoniosa Italian Baroque Ensemble

4 października na gdańskiej Ołowiance wystąpi grający na barokowych instrumentach zespół Armoniosa Italian Baroque Ensemble. W programie Marcello, Vivaldi, Albinioni oraz Platti.

Armoniosa Italian Baroque Ensemble, (źródło: materiały prasowe organizatora)

Armoniosa Italian Baroque Ensemble, (źródło: materiały prasowe organizatora)

Armoniosa Italian Baroque Ensemble to zespół składający się z pięciu utalentowanych włoskich artystów, prywatnie będących także przyjaciółmi. Perfekcyjnie przygotowany pod kątem artystycznym zespół cały czas wzmacnia swoją pozycję na arenie międzynarodowej. Interesujący styl i interpretacje dzieł w połączeniu z wykorzystaniem instrumentów z epoki sprawiają, że występy Armoniosa Italian Baroque Ensemble na długo pozostają w pamięci.

Podczas występu w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej artyści zaprezentują kilka oryginalnych i wpadających w ucho dzieł. Koncert rozpocznie się Sonatą F-dur na dwie wiolonczele i continuo Op. 3 Benedetto Marcella, nazywanego Michałem Aniołem muzyki.

Następnie usłyszymy utwory Antonio Vivaldiego, jednego z najbardziej płodnych kompozytorów XVIII wieku: I Sonata B-dur na wiolonczelę i continuo RV 47 oraz X Koncert  z Op. 3 L’Estro Armonico (z transkrypcji Koncertu a-moll BWV 1065 J. S. Bacha) jako zwieńczenie występu.

Dzieła Vivaldiego będą się przeplatać z kompozycjami mniej znanego, choć równie wspaniałego Tomaso Albinioniego, człowieka uznawanego za wyjątkowo zamkniętego w sobie. Zważywszy na skryty i konserwatywny charakter zarówno człowieka, jak i jego kompozycji, trudno się dziwić, że nie wywarł dużego wpływu na innych kompozytorów. Na Ołowiance zabrzmią dwa jego dzieła: VI Sonata a-moll Op. 6 oraz XI Sonata a 3 na skrzypce, organy i continuo Op. 1.

Armoniosa Italian Baroque Ensemble zaprezentuje również utwór padewskiego kompozytora Giovanniego Plattiego – Sonatę triowa G-dur na skrzypce, wiolonczelę i continuo. Okres działalności Plattiego przypadł na czas krystalizowania się zupełnie nowego stylu, wiązanego także z nowym typem obsady instrumentalnej i nowego sposobu odwzorowania muzycznej treści. To rzadki przykład wczesnobarokowych utworów pisanych na instrument klawiszowy i kwartet smyczkowy.

Wenecja w Gdańsku
4 października 2014 r., godz. 18.00
Polska Filharmonia Bałtycka, Ołowianka 1
Gdańsk

 

Dodaj komentarz