Muzeum Podlaskie w pierwszej odsłonie mistrzów ukiyo-e

Od 3 października w białostockim Muzeum Podlaskim będzie można oglądać wystawę pt. Rozmowa z ukiyo-e. Drzeworyty japońskie i sztuka współczesna.

Wystawa „Rozmowa z ukiyo-e”, plakat, Muzeum Podlaskie w Białymstoku (źródło: materiały prasowe organizat0ora)

Wystawa „Rozmowa z ukiyo-e”, plakat, Muzeum Podlaskie w Białymstoku (źródło: materiały prasowe organizat0ora)

Wystawa zorganizowana we współpracy z Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej w Krakowie, została zaplanowana w dwóch odsłonach: pierwsza prezentacja w Muzeum Podlaskim w Białymstoku, druga zaś w siedzibie krakowskiego partnera od listopada 2015 r. Podzielona na dwie części ekspozycja przedstawia drzeworyty japońskich mistrzów ukiyo-e, to znaczy obrazów przemijającego świata. Do największych mistrzów tego gatunku należeli m.in. Utamaro (1753–1806), Hiroshige (1797–1858), Chokosai Eisho (czynny 1790–1800), których prace zobaczymy. Na jej drugą część składają się prace artystów współczesnych: Koji Kamoji, Małgorzaty Sady, Mieczysława Wasilewskiego, Wiesława Rosochy i Hirokazu Sugiury. Wystawa jest z jednej strony hołdem złożonym mistrzom sztuki japońskiej, z drugiej zaś propozycją artystycznego dialogu ze sztuką dawną i odmiennymi sposobami przedstawiania obrazów przemijającego świata.

Kuratorzy wystawy: Koji Kamoji; Anna Król, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Kraków; Beata Mróz, Muzeum Podlaskie, Białystok
Aranżacja: Koji Kamoji, Małgorzata Sady, Mieczysław Wasilewski, Wiesław Rosocha, Hirokazu Sugiura

Od ponad 150 lat drzeworyty japońskie fascynują i zachwycają artystów, kolekcjonerów oraz miłośników sztuki. Otwarcie Japonii w 1854 r. dla kontaktów handlowych i dyplomatycznych z pozostałym światem roztoczyło przed mieszkańcami Europy i Ameryki obraz całkowicie odmiennej kultury oraz bogatą panoramę nowej sztuki. Egzotyczna tematyka, wytworne formy i barwy, mistrzowska precyzja wykonania mebli, porcelany, grafiki, obrazów, przedmiotów z laki i kości słoniowej spowodowały w Europie drugiej połowy XIX w. i na przełomie XIX/XX w. istne japońskie szaleństwo. Nieznane dotychczas w Europie wytwory kraju Wschodzącego Słońca stały się obiektem kolekcjonerskich pasji, nie tylko silnie wpłynęły na rozwój sztuki, lecz także na ówczesną modę, a nawet na przewartościowanie postaw estetycznych. Malarstwo, szczególnie zaś europejski plakat, wiele zawdzięcza inspiracji sztuką ukiyo-e.

Artystów urzekły szerokie, płaskie formy obwiedzione wyrazistym, ciemnym konturem, zestawienie kolorów oraz rezygnacja ze zbędnych szczegółów na rzecz wydobycia nastroju i walorów dekoracyjnych. Założeniem autorów wystawy jest próba nawiązania dialogu – rozmowy prowadzonej na różnych płaszczyznach. Wybór tematów pozostawiają odbiorcom. W tym ujęciu prace dawnych mistrzów nie są obiektami muzealnymi, lecz pracami artystów żywych, choć dawno temu działających. Nie wiemy, jakie rozmowy są możliwe między mistrzami ukiyo-e i pracami artystów współczesnych: Koji Kamoji, Małgorzaty Sady, Mieczysława Wasilewskiego, Wiesława Rosochy i Hirokazu Sugiury. Cokolwiek się wydarzy będzie ciekawym doświadczeniem, ponieważ każdy uczestnik tej wystawy pokazuje swój odrębny świat.

Rozmowa z ukiyo-e. Drzeworyty japońskie i sztuka współczesna
Wernisaż: 3 października 2014 roku, godz. 18.00
Wystawę będzie można oglądać do końca listopada 2014 roku
Muzeum Podlaskie w Białymstoku
Ratusz

Dodaj komentarz