Gdańska Szkoła Muralu poza granicami: nowe murale w Kiszyniowie i Bukareszcie

Adepci Gdańskiej Szkoły Muralu na zakończenie letniego sezonu namalują dwa murale za granicą: już trzeci na osiedlu Botanica w Kiszyniowie, drugi w Bukareszcie.

Gdańska Szkoła Muralu, murale, Bukareszt (źródło: materiały prasowe organizatora)

Gdańska Szkoła Muralu, murale, Bukareszt (źródło: materiały prasowe organizatora)

Do Kiszyniowa i Bukaresztu pojechali: Katarzyna Marcinkowska, Magdalena Pela i Wojciech Woźniak oraz prowadzący Gdańską Szkołę Muralu – Rafał Roskowiński i Jacek Zdybel. Prace powstawały od 1 do 13 września i każda była uroczyście prezentowana podczas wernisaży, w których uczestniczyli przedstawiciele GSM, Instytutu Polskiego w Bukareszcie, lokalnych mediów oraz – w Bukareszcie – Ambasador Polski w Rumunii, Marek Szczygieł.

W Kiszyniowie barwny mural Motyle wolności zdobi dziesięciopiętrowy blok mieszkalny w dzielnicy Botanica i jest już trzecim muralem Gdańskiej Szkoły Muralu w Mołdawii. W prace przy tej realizacji zaangażowana była również dwójka studentów z Akademii Sztuk Pięknych w Kiszyniowie, którzy spontanicznie zaoferowali swoją pomoc w malowaniu.

Praca ma być radosną feerią barw. Każdy duży motyl jest w kolorach flag narodowych, podążają ku górze: ku błękitowi, ku wolności. Symboliczne jest odrywanie się od czerwono, brunatnego dołu. Całość z założenia, ma być kolorowa, bardzo szkicowa i lekka – mówi Jacek Zdybel, autor projektu muralu.

Dźwigi stoczniowe, tak bardzo kojarzone ze Stocznią Gdańską, widnieją na dwunastopiętrowym bloku w Bukareszcie. O symbolice muralu opowiada Rafał Roskowiński, którego projekt wspólnie zrealizowali adepci Gdańskiej Szkoły Muralu:

– z jednej strony motyw dźwigów jest stałym elementem krajobrazu Gdańska, skoro Zaczęło się w Gdańsku, to właśnie dźwigi stoczniowe najlepiej oddają to miejsce. Z drugiej strony – i to ważniejsza interpretacja – dźwigi stoczniowe symbolizują pracę ludzi. Robotników, którzy właśnie w Stoczni Gdańskiej sprzeciwili się władzy. To oni rozpoczęli drogę do wolności w Gdańsku i w Polsce, ich sprzeciw doprowadził do załamania systemu i rozpoczęcie demokratycznych przemian w Polsce, za którą ruszyły następne państwa bloku wschodniego. Napis Zakończyło się w Bukareszcie podkreśla lokalny wymiar muralu.

W realizacji murali brali udział: Katarzyna Marcinkowska, Magdalena Pela, Wojciech Wożniak, Rafał Roskowiński, Jacek Zdybel
Organizatorzy: Instytut Polski w Bukareszcie, Instytut Kultury Miejskiej

Gdańska Szkoła Muralu to program edukacyjny dotyczący sztuki muralowej skierowany do studentów uczelni artystycznych oraz młodych twórców. Stworzona do doskonalenia warsztatu twórców murali, wymiany doświadczeń, dyskusji oraz integracji środowiska. Projekt umożliwia nie tylko naukę i doskonalenie warsztatu malarskiego, ale także artystyczny debiut – namalowania murali według autorskich projektów na ścianach szczytowych bloków na osiedlu Zaspa w Gdańsku. Powstałe prace wpisują się w tworzoną, plenerową kolekcję malarstwa monumentalnego na osiedlu Zaspa-Młyniec. Celem działania grupy jest utworzenie własnego, rozpoznawalnego stylu muralu zwanego Gdańską Szkołą Muralu. Gdańską Szkołę Muralu prowadzą Rafał Roskowiński oraz dr hab. Jacek Zdybel.

Organizator Gdańskiej Szkoły Muralu: Instytut Kultury Miejskiej

Gdańska Szkoła Muralu
Osiedle Botanica w Kiszyniowie
Blok w Bukareszcie

Dodaj komentarz