Jeanine Cohen i Javier Fernandez – na granicy światła i koloru

Od 12 września w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach będzie można oglądać wystawę prac Jeanine Cohen i Javiera Fernandeza.

Jeanine Cohen, „Plenty and empty N°XXIII” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jeanine Cohen, „Plenty and empty N°XXIII” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wodek – Prezes Atelier 340 Muzeum, Bruksela, Belgia i Marek Kuś – Dyrektor Galerii Sztuki Współczesnej BWA, Katowice:

Zestawienie Jeanine Cohen i Javiera Fernandeza w ramach jednej wystawy to idea, która narzuciła się nam z trzech przeplatających się powodów – ze względu na poszukiwanie przez oboje tych artystów koloru w postaci czystej, następnie ze względu na radykalną odmienność, która mimo zbieżności ich poszukiwań, zaznacza się w tworzonych przez nich obiektach, i wreszcie, ze względu na prywatną bliskość tej pary – od trzydziestu lat dzielącej się przemyśleniami oraz wspólnymi pasjami.

Pierwsza próba kontaktu z wyjątkową twórczością Jeanine Cohen było doświadczeniem emanującej z jej asamblaży architektoniczności – fizycznym odczuciem znikającym stopniowo na rzecz żywej percepcji światła i koloru. Lekkość jej prac stanowi kontrapunkt dla tapiserii Javiera Fernandeza. Ich struktury przypominają płaskorzeźby pozwalające światłu, kolorowi i tkaninie na jedyne w swoim rodzaju interakcje, które skutkują pojawieniem się na ścianie architektury kolorów i cieni. Choć prace te są zawsze geometrycznie ustrukturyzowane, to refleksy świetlne nadają im pewien romantyczny charakter.

Wystawa Jeanine Cohen i Javiera Fernandeza w katowickiej Galerii BWA pokazuje dwa sposoby uprawiania minimalistycznego abstrakcjonizmu geometrycznego, które, moim zdaniem, nawzajem się uzupełniają i są niezwykle interesujące. (…)

Jérémie Demasy, Tapiseria:

(…) Tkaniny Javiera mają tak ekstremalną gęstość, że wydaje się, że nie przechodzi przez nie oddech, czy inny podmuch powietrza. Ze względu na układ i zachowanie się przędzy w procesie tkania szczególne znaczenie zyskuje tu też kwestia osnowy i wątku. Przymocowana do górnego nawoju osnowa opada podczas pracy krosna pionowo, a wątek porusza się poziomo. Natomiast kiedy przyglądamy się ukończonym tkaninom Javiera Fernandeza, widzimy, jak cienka osnowa z kolorowej wiskozy szczelnie owija wątek z grubej bawełny.(…)

Sposób traktowania koloru zarówno przez Javiera Fernandeza i Jeanine Cohen staje się bardziej czytelny w ramach pomysłu na zestawienie ich prac na wystawie galerii BWA w Katowicach. Ta metoda podwójnej prezentacji (umieszczenie asamblaży obojga artystów na przeciwległych ścianach) wydaje się prowadzić do żywej wymiany energii, która, podkreślając ich wzajemne różnice i specyfikę, daleka jest od konfrontacji. Gdzieś w tle owo zestawienie staje się również okazją do spotkania spędzającej ze sobą życie pary i wyraża ich doskonałe, wzajemne zrozumienie. Tam, gdzie Fernandez posługuje się masą i gęstością, tam Cohen przekształca przestrzeń, wykorzystując wrażenie zawieszenia i niematerialności. Wydaje się, że wobec męskiej siły otwiera się w naturalny sposób nawias kobiecości.

(…) Na marginesie pracy z tkaninami Javier Fernandez od kilku lat rozwija nową gramatykę swojej twórczości, w zakresie realizacji wideo. Nadal pracuje z kolorem i teksturą, ale kieruje się już zupełnie innymi zasadami. Inaczej niż w wypadku tapiserii, otrzymany w rezultacie filmowania obiekt porusza się, gdyż nawet jeśli to tylko złudzenie, tego typu obraz (swoisty pejzaż) a priori zawiera ruch. Ostatnie prace wideo z serii Continuum (2013–2014) są hipnotycznymi, długimi ujęciami kręconymi nieruchomą kamerą, bez wyraźnego początku i końca. Manipulacja sprawia, że obraz jest całkowicie abstrakcyjny, zredukowany do esencji, czyli subtelności koloru i złudzenia ruchu. Jednak wciąż przywołuje skojarzenia z przedmiotem, na przykład z mięsistymi, gęstymi zasłonami poruszanymi wiatrem. Kolor i wszystkie jego odcienie migotają na zagięciach tkaniny, odsyłając do pierwszego obszaru twórczości artysty. (…)

Kurator: Wodek

Jeanine Cohen i Javier Fernandez
Wernisaż: 12 września 2014 roku, godz. 18.00
Wystawa potrwa do 31 października 2014 roku
Galeria Sztuki Współczesnej BWA
al. Wojciecha Korfantego 6
Katowice

Dodaj komentarz