Henri Toulouse Lautrec | Wystawa grafiki

45 grafik Henri Toulouse Lautreca, na które składają się genialne plakaty artysty oraz prace powstałe w ramach cykli Elles i Cyrk, można oglądać w galerii wrocławskiego Centrum Kultury Zamek do 15 września.

Henri Touluse Lautrec, wystawa grafiki (źródło: materiały prasowe organizatora)

Henri Touluse Lautrec, wystawa grafiki (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawę, zorganizowaną w 150 rocznicę urodzin artysty tworzą grafiki z kolekcji Dariusza Matyjasa. Są to litografie z lat 1891-1900: przede wszystkim słynne plakaty ale też intymne wizerunki kobiet z serii Elles, przedstawienia z cyrku i wyścigów konnych. Prace francuskiego twórcy przenoszą nas w czasie do Paryża końca XIX wieku.

W czasie kiedy Henri Toulouse Lautrec przyjmował pierwsze zlecenie na reklamę Moulin Rouge, Paryż oglądał już kolorowe plakaty Julesa Chéreta. Jednak dopiero Lautrec wyniósł tę sztukę do rangi arcydzieła. Tadeusz Natanson porównał działanie projektów arystokraty do uderzenia pięścią w twarz. Ten efekt Lautrec osiągał m. in. dzięki rewolucyjnym kompozycjom, podkreślaniu barwą istotnych elementów i kontrastowaniu ich z sferami pozbawionymi koloru, a także płaskim plamom barwnym i uproszczeniu scen.

Cyrk to temat z dzieciństwa, który potem przewijał się przez całą twórczość artysty i jak żaden inny pozwalał mu wyrazić jego miłość do koni. Patrząc na rysunki jesteśmy oczarowani tą samą magią, co widzowie widowiska.

Album Elles powstał w 1896 roku we współpracy z Gustavem Pelletem, wydawcą wiązanym z tematyką erotyczną. Jak wskazuje nazwa głównymi bohaterkami są tutaj przedstawicielki płci pięknej. Lautrec zaczerpnął inspirację z cyklu grafik 12 godzin w Yoshiwara Kitagawy Utamaro, w którym japoński artysta przedstawił codzienną egzystencję prostytutek w Tokio.

Tworząc ten album Lautrec mieszkał kilka tygodni w domu publicznym przy ulicy Moulins w Paryżu. Bohaterkami, tak jak u Utamaro są kurtyzany, choć jeszcze bardziej ich codzienność; kobiety myją się, czeszą, zapinają gorset, odpoczywają, przyjmują klientów. Z pewnością nie były to sztucznie upozowane, spięte modelki. Dziwnym dodatkiem do serii jest portret kobiety-klowna, Cha-u-ka-o.

Henri Toulouse Lautrec, Wystawa grafiki
Od 4 lipca do 15 września 2014 roku
Centrum Kultury Zamek
Wrocław

Dodaj komentarz