Reductive.NL – holenderska abstrakcja w Galerii EL

Od 3 lipca w Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu będzie można oglądać wystawę pt. Reductive.NL prezentującą prace czterech pokoleń holenderskich artystów nurtu abstrakcji geometrycznej.

Wystawa „Reductive.NL”, Centrum Sztuki Galeria EL, Elbląg, plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa „Reductive.NL”, Centrum Sztuki Galeria EL, Elbląg, plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

W tekście Pieta Augustijna, towarzyszącym wystawie, czytamy:

Wystawa Reductive – NL składa się z prac artystów, którzy urodzili się w latach czterdziestych, pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, a potem dwadzieścia lat później, osiemdziesiątych. Różnica wieku między najstarszymi, a najmłodszymi uczestnikami wynosi prawie 60 lat. Z jednej strony, to od czego wychodzą wystawiający w Reductive – NL jest ze sobą powiązane poprzez zastosowanie linii, powierzchni i koloru, z drugiej strony, podążają w wielu kierunkach. Jest to zaletą niespełna sześćdziesięciu lat abstrakcji geometrycznej oraz sztuki konkretnej. To, co nieosobowe, odosobnione i racjonalne oddaje pola temu, co osobowe, poetyckie i duchowe. Doprowadziło to do sytuacji, gdzie ten kierunek w sztuce wizualnej ma wciąż wielki potencjał i może cieszyć się wielkim zainteresowaniem, szczególnie wśród artystów.(…)

Fakt, że abstrakcja geometryczna lub sztuka redukcyjna/uporządkowana – wolę użyć w tym kontekście szerszego pojęcia, sztuka konkretna – angażuje (ponownie) wielu artystów w Niderlandach, ma, jak sądzę, związek z kalwińską naturą kraju. Po prostu działaj normalnie, beż żadnych nonsensów proszę. Porządek, regularność, systematyka i podstawowe kolory pięknie tu pasują. Tak jak idealnie tu pasujące proste rowy i kanały, prostokątne pola (pola kukurydzy, buraków i kwiatów) łąki, a nawet, uprawiane w prostych liniach, lasy. Gdyby tylko umysł zagrał rolę w sztuce, powstałyby rozmyślne, wykalkulowane prace. Dzięki dopuszczeniu intuicji, dodany został wymiar, który w niektórych przypadkach doprowadził do organicznej abstrakcji geometrycznej.(…)

Poprzez zastosowanie mieszanych kolorów, subiektywnej techniki brushwork, mniej surowych podstawowych komponentów, odniesienie do rzeczywistości (cień może przybrać geometryczny kształt, błękitna powierzchnia stanowi niebo, kolory odnoszą się do natury) oraz zastosowanie intuicyjnych wyborów, powstała całkowita własna, osobista sztuka. Sztuka bardziej uduchowiona, w której uczucia i intuicja wygrywają z rozumem i formalnymi zasadami.(…)

Uczestnicy wystawy: André van Lier, Anneke Klein Kranenbarg, Eef de Graaf, Eelke van Willegen, Els van‘t Klooster, Henk van Putten, Ingrid Roos, Marus van der Made, Monika Buch, Rinus Roelofs, Robbert de Goede, Roel Rolleman, Roland de Jong Orlando, Tonneke Sengers, Anna Barbara Kolbe, Bob Bonies, Cyril Lixenberg, Coen Kaayk, Coen Vernooij, Guido Winkler, Ewerdt Hilgemann, Rene van den Bos, Jennifer Townley, Henk Rusman, Henk van Trig, Frans Vendel, Tijl Orlando Frijns, Piet van Zon, Jan van Duijnhoven, Simon Oud, Yahya Gaber Youssef, Riki Mijling

Kurator wystawy: Roland de Jong Orlando
Współpraca: Jarosław Denisiuk CS Galeria EL, Tadeáš Goryczka SPOK Ostrava, Jiří Jůza Galerie Výtvarného Umění v Ostravě, Anna Ondrúšeková Tatranská Galéria v Poprade, Victor Hulik Galeria Z v Bratislave, Dora Maurer Vasarely Muzeum Budapest
Zespół: Marcin Lachowski lay out, Łukasz Kotyński translations, Marta Demko translations, Radek Charvát translations, Soňa Filipová translations, Gyöngyi Ammann translations
Współorganizatorzy: GVUO Ostrava, Tatranska Galeria Poprad, Galeria Z Bratislava, Museum Vasarely Budapest, Ambasada Królestwa Niderlandów

Reductive.NL
Wernisaż: 3 lipca 2014 roku, godz. 19.00
Wystawę można oglądać do 31 sierpnia 2014 roku
Centrum Sztuki Galeria EL w Elbągu

Dodaj komentarz