Stanisław Trzeszczkowski – Malarstwo na jedwabiu

Od 13 czerwca w białostockim Ratuszu będzie można oglądać wystawę prac Stanisława Trzeszczkowskiego pt. Malarstwo na jedwabiu.

Stanisław Trzeszczkowski, „Wulkan pamięci” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stanisław Trzeszczkowski, „Wulkan pamięci” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stanisław Trzeszczkowski maluje swoje obrazy na rozległych płachtach jedwabiu. Niektóre z nich mają nawet ponad trzy metry wysokości. Na wystawach są one luźno zawieszane w przestrzeni, a użyta w nich technika malarska – chcąc nie chcąc – stanowi przywołanie tradycji azjatyckiego batiku. Jedwab bez wzmocnienia blejtramem jest specyficznym podobraziem. Wisząc swobodnie pod sufitem może lekko falować pod wpływem ruchów powietrza. To powoduje, że monumentalne w charakterze obrazy Trzeszczkowskiego wydają się na swój sposób lekkie i zwiewne. Jedwab jest tkaniną przejrzystą i dzięki temu światło w sali wystawowej – zarówno to słoneczne, jak i sztuczne –rozświetla namalowane na nim obrazy.

Stanisław Trzeszczkowski, „Srebrne wrota” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stanisław Trzeszczkowski, „Srebrne wrota” (źródło: materiały prasowe organizatora)

W związku z tym każdy ślad pędzla, plama czy zaciek farby zdają się emanować własnym światłem. Jedwab wymusza również szczególny rodzaj pracy malarza. Przede wszystkim skłania do zdecydowanego działania. Twórca musi malować szybko – prowadząc pędzel namoczony w farbie pewnym gestem ręki. Musi również pamiętać, że możliwości poprawienia czegokolwiek są tu znikome, a często nie ma ich wcale. Tego rodzaju pewność ręki i determinacja w działaniu rzutuje na charakter dzieł Stanisława Trzeszczkowskiego.

Andrzej Kisielewski

Organizator: Muzeum Podlaskie w Białymstoku

Stanisław Trzeszczkowski, Malarstwo na jedwabiu
Wernisaż: 13 czerwca 2014 roku, godz. 18.00
Wystawa potrwa do 24 sierpnia 2014 roku
Ratusz w Białymstoku

Dodaj komentarz