Płótna, jedwabie, papiery Hanny E. Masojada w komnatach Zamku Książ

Od 12 lipca w Wałbrzyskiej Galerii Sztuki BWA oddział w Zamku Książ będzie można oglądać wystawę prac Hanny E. Masojada pt. Urzeczywistnienie.

H.E. Masojada, „Przenikanie”, płótno/olej, 132x167 cm, 2014 r. (źródło: materiały prasowe organizatora)

H.E. Masojada, „Przenikanie”, płótno/olej, 132x167 cm, 2014 r. (źródło: materiały prasowe organizatora)

Hanna E. Masojada to osoba, która wierzy w potęgę marzeń. Jako dojrzała już kobieta, po latach międzynarodowej kariery w zawodzie inżyniera, studiowała filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Studia artystyczne odbyła na Wydziale Malarstwa Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie (dyplom w pracowni prof. Antoniego Fałata) i w poznańskiej Wyższej Szkole Sztuki Stosowanej Schola Posnaniensis (dyplom w pracowni prof. Wojciecha Sadleya). W Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu uzyskała uprawnienia pedagogiczne. Decyzje o tych życiowych zmianach podjęła właśnie w Książu, który stał się dla niej miejscem niezwykłym.

Malarka szuka inspiracji przede wszystkim w podróżach, doświadczeniu, poezji, emocjach, intuicji. Zafascynowana jest sztuką Japonii oraz zrodzoną tam formą poetycka haiku. Haiku podobnie jak jej prace często nie pozostawiają miejsca na jednoznaczną interpretację, ale w obiorcy poruszają ulotne i refleksyjne odczucia.

Danuta Wróblewska w katalogu pierwszej wystawy indywidualnej w warszawskiej Galerii Krytyków Pokaz tak opisała dotychczasową twórczość malarki:

Masojada powściągnęła swój pociąg do odwzorowania widzialnego i zajęła się konstruowaniem tego, co niewidzialne ale przeczuwalne. Jej obrazy na płachtach jedwabiu, które maluje – bez poprawek – szybkimi ruchami pędzla wymaga wyjątkowego skupienia uwagi. Ważna jest decyzja. Na delikatnych, półprzeźroczystych płaszczyznach rozgrywa się tutaj – jak u Japończyków, którzy są mistrzami Hanny Ewy – szczególny popis koloru, światła i gry z przestrzenią.

W katalogu wystawy w Puławach w 2012 roku Piotr Siemaszko obrazy Hanny E. Masojada przedstawił tymi słowami:

zdają się symboliczną ilustracją relacji międzyludzkich; czasem sygnalizują harmonię, częściej atomizację, konflikt, rozpad, dojmujące poczucie braku lub męczące odczucie dominacji i przytłoczenia. Ten zespół doświadczeń zobrazowany jest jednak językiem wyciszonym, bezemocjonalnym, przy wykorzystaniu bardzo oszczędnego, repertuaru plastycznych rozwiązań.

O jej malarstwie na jedwabiu w trochę innym, bo w poetyckim stylu napisał Krzysztof M. Bednarski:

W opuszkach krwawiących palców
Grudka ziemi
Nanizana na świetlistą nić
Początku

Od 12 września wystawa przeniesiona zostanie do Dzierżoniowskiego Ośrodka Kultury.

Hanna E. Masojada, Urzeczywistnienie
Wystawę można oglądać od 12 lipca do 31 sierpnia 2014 roku
Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA oddział w Zamku Książ
ul. Piastów Śląskich 1
Wałbrzych

Dodaj komentarz