• 2014-05-14

Thomas Keenan i Eyal Weizman o estetyce forensycznej

Od 17 maja w Galerii Pauza w Krakowie w ramach Miesiąca Fotografii będzie można oglądać wystawę pt. Estetyka forensyczna, której kuratorami są Thomas Keenan i Eyal Weizman.

Thomas Keeenan & Eyal Weizman, „Estetyka forensyczna” (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Superprojekcja zdjęć i czaszki Josefa Mengelego”, Medico-Legal Institute labs, São Paulo, 1985. Dzięki uprzejmości Mai Helmer (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dla niedoświadczonego oka wszystkie kości wyglądają podobnie – czaszki pozbawione są ekspresji i grymasów ludzkiej twarzy – piszą Thomas Keenan i Eyal Weizman w książce Mengele’s Skull (Frankfurt nad Menem, 2012), po czym porównują ślady, jakie życie odciska na ludzkim szkielecie do ekspozycji kliszy filmowej na światło. Praca, miejsce zamieszkania, sposób odżywiania, doświadczenie przemocy – wszystko to pozostawia znaki, na podstawie których specjalista jest w stanie stworzyć obraz życia danej osoby, odczytać jej osteobiografię (biografię szkieletu).

W 1985 roku w Brazylii ekshumowano zwłoki Josefa Mengele. Proces towarzyszący ich identyfikacji okazał się punktem zwrotnym w historii ścigania sprawców zbrodni przeciwko ludzkości. O ile wcześniej oskarżyciele polegali na dokumentach oraz zeznaniach świadków, w tym wypadku kluczowa okazała się analiza szczątków ludzkich oraz wykorzystanie fotografii i najnowocześniejszych technik obrazowania.

Wystawa Estetyka forensyczna bada, jak, począwszy od identyfikacji zwłok Mengele, ludzkie kości – a w późniejszych latach także próbki DNA i zdjęcia satelitarne – zyskały status kluczowych dowodów w śledztwach związanych z ludobójstwem oraz zbrodniami wojennymi. Kuratorzy poszukują odpowiedzi na pytanie, jaką rolę techniki obrazowania i metody reprezentacji odgrywają w procesach dotyczących przestępstw oraz politycznie motywowanych aktów przemocy. Analizują także procedury i narzędzia wykorzystywane w kryminalistyce, a także wzajemne relacje nauki, polityki i mediów.

Thomas Keenan – wykłada teorię mediów, literaturę oraz prawa człowieka na Bard College, gdzie jest kierownikiem projektu Human Rights Project oraz gdzie pomógł stworzyć pierwsze studia licencjackie w USA dotyczące praw człowieka. Autor książki Fables of Responsibility (Stanford University Press, 1997) oraz Mengele’s Skull (wraz z Eyalem Weizmanem, Sternberg Press / Portikus, 2012); współredaktor, wraz z Wendy Chun, New Media, Old Media, Routledge, 2006, oraz The Human Snapshot (wraz z Tirdadem Zolghadrem, LUMA/Sternberg/CCS Bard, 2013).

Eyal Weizman – architekt, wykładowca akademicki kultury wizualnej i przestrzennej oraz dyrektor Centre for Research Architecture na Goldsmiths University of London. Od 2011 kieruje projektem naukowym Forensic Architecture jako jego główny badacz. Autor książek, m.in. The Least of all Possible Evils (Verso, 2011) oraz Hollow Land (Verso, 2007).

Organizatorzy: Galeria Pauza oraz Fundacja Sztuk Wizualnych

Estetyka forensyczna
Wystawa w ramach Miesiąca Fotografii 2014
Wystawę można oglądać od 17 maja do 15 czerwca 2014 roku
Galeria Pauza w Krakowie

Dodaj komentarz