Payam Sharifi, Dźwięk-Bud i Niesforne nosówki… Noc Muzeów w Arsenale

17 maja w Galerii Arsenał w Białymstoku w ramach Nocy Muzeów odbędzie się spotkanie z Payam Sharifi, Mazzollem, a także otwarcie wystawy Slavs & Tatars – Długonoga lingwistyka. Niesforne nosówki.

Mazzoll i Dźwięk-Bud (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mazzoll i Dźwięk-Bud (źródło: materiały prasowe organizatora)

Payam Sharifi – urodzony i wychowany w Teksasie, irańsko-amerykański pisarz, artysta i wykładowca. Absolwent Uniwersytetu Columbia i Royal College of Art. Publikował m. in. w The New York Times, Libération, Art Review, Black Square, Purple i 032c. Współtwórca Slavs and Tatars.

Dźwięk-Bud to powstały we wrześniu 2011 w Łodzi, z inicjatywy Suavasa Lewego, kolektyw improwizatorów. Idea przyświecająca jego powstaniu to tworzenie improwizowanej muzyki dla przestrzeni, budowli, otoczenia, obrazów stałych i ruchomych, sytuacji, ulic i wydarzeń. Spontanicznie zjawiają się w różnych miejscach, a ich celem są dźwięki, które zainspirowane otoczeniem, wydobędą się zabrzmią i w nich zaistnieją. Dla swoich działań muzycznych uknuli pojęcie muzyka prywatna będące konglomeratem indywidualnych doświadczeń i praktyk każdego z muzyków oraz zderzenia tegoż z otaczającą ich przestrzenią podczas występów. Często przyjmuje to formę działań performatywnych, angażując do dźwiękowej podróży i własnej interpretacji, obecnych odbiorców.

  • Małgorzata Bogusz – wiolonczela
  • Suavas Lewy – gitara, banjo, perkusja, taśmy ,mikrofony kontaktowe, zabawki i inne
  • Michał Rupniewski – skrzypce, klarnet, duduk , kalimba i inne
  • Paweł Sokołowski – sax, saxonet, fujarki, gitara, zabawki i inne
  • Wojciech Woźniak – didgeridoo, flety
  • Marcin Garncarek – sax, flety


Mazzoll – wirtuoz klarnetu basowego sięgający głęboko do tradycji polskich improwizatorów i twórców muzyki współczesnej połowy XX w. Był jednym z inicjatorów tzw. rewolucji yassowej w polskim jazzie, odciął się jednak od tego nurtu tworząc ideę Arhythmic perfection i zajął się europejskim aspektem improwizacji w sztuce. Na początku l.90 spotkał Dereka Baileya i na jego osobiste zaproszenie wyjechał do Londynu na legendarny już festiwal company week. Producentem jego pierwszej płyty Perplex był Tony Oxley. Mazzoll współpracował także z orkiestrą Django Batesa i kwartetem Petera Brotzmana. Wydał serię płyt Diffusion Ensamble, improwizując na scenie z artystami różnych dziedzin sztuki. W czasie tej praktyki spotkał Petera Kowalda i Olgę Szwajgier i poprowadził z nimi warsztaty które miały wpływ na całe pokolenie muzyków. Tworzy festiwal Art Depot zajmujący się naturą improwizacji w różnych kulturach. Wydał 12 płyt, które zmieniły oblicze polskiej muzyki improwizowanej. Lata 2012 i 2013 są czasem jego powrotu na rynek wydawniczy, na którym ukazały się kolejno jego płyty: Minimalover, Jeden dźwięk i Pan Bóg oraz oczekiwana Responsio Mortifera i zaskakująca Rite of Spring Variation nagrana w duecie z Tomaszem Sroczyńskim.

Noc Muzeów w Arsenale
Otwarcie wystawy Slavs & Tatars odbędzie się 17 maja 2014 roku od godziny 18.00 do 24.00
Mazzoll zaprezentuje Dźwięk-Bud 17 maja 2014 roku o godzinie 21.00
Spotkanie z Payam Sharifi odbędzie się 17 maja 2014 roku o godzinie 17.00 (Galeria Arsenał elektrownia, ul. Elektryczna 13)
Galeria Arsenał w Białymstoku, ul. Mickiewicza 2

Dodaj komentarz