• 2014-04-23

TypoPolo

29 kwietnia o godz. 19.00 Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na otwarcie wystawy TypoPolo poświęconej wernakularnej grafice lat 90., przypadkowej typografii i oddolnemu projektowaniu.

Fot. Hakobo (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fot. Hakobo (źródło: materiały prasowe organizatora)

TypoPolo to pojęcie opisujące estetyczny fenomen, jakimi były amatorskie projekty reklam, szyldów i napisów informacyjnych, wykonywane na potrzeby małego handlu i rzemiosła, które zafunkcjonowały w polskiej przestrzeni publicznej lat 90. Stylistyka ta jest wizualnym odzwierciedleniem zmian ekonomicznych i politycznych w Polsce, symbolem czasów romatycznego przełomu, w których każdy mógł być tym, kim chciał i wszystko było możliwe.

Przez środowiska profesjonalnych grafików TypoPolo postrzegane jest przede wszystkim jako przejaw nieudolności i złego gustu projektantów-amatorów. Rzadziej widzi się w nim formę języka wizualnego określonej grupy społecznej, czy świadectwo zmieniającej się estetyki. Łączy on w sobie zarazem to, co najgorsze i najlepsze w polskiej grafice użytkowej – jest przejawem kiczu, amatorszczyzny i wulgarności, a jednocześnie zawiera w sobie autentyczność, prostolinijność i bezpośredniość.

Dziś, w związku z profesjonalizacją rynku usług drukarsko-reklamowych i zmianą standardów estetycznych, stylistyka TypoPolo gwałtownie zanika. I chociaż profesjonalna Helvetica zawładnęła szyldami i napisami w polskich miastach, TypoPolo nie da się wymazać. Pozostanie na zawsze nieuznawaną i wstydliwą cześcią polskiej tożsamości wizualnej.

To wyparcie stawia nas wobec szeregu ważnych pytań związanych z projektowaniem i kulturą wizualną: o zgubioną niedbale powojenną tradycję literniczą, o zapomniany etos rzemieślnika-projektanta, o realną użyteczność dizajnerów na rzecz lokalnej społeczności oraz o to, czyj język wizualny i gust estetyczny rządzi w przestrzeni publicznej.

Wystawa TypoPolo jest próbą uchwycenia i opisania działań wizualnych związanych z wernakularną grafiką, przypadkową typografią i oddolnym projektowaniem. Na ekspozycję składają się przykłady: szyldów, liternictwa i napisów eksponowanych na witrynach sklepowych w formie oryginalnych obiektów i dokumentacji fotograficznej. Drugą cześć wystawy stanowią projekty typograficzne i graficzne zrealizowane przez profesjonalnych projektantów, poszukujących inspiracji w TypoPolo. Ekspozycję podsumowuje zestaw przedsięwzięć badających kwestię tożsamości wizualnej i projektowania dla lokalnych przedsiębiorstw i rzemiosła.

W ramach programu towarzyszącego wystawie 24 maja w Muzeum Sztuki Nowoczesnej odbędzie się jednodniowe sympozjum poświęcone wernakularnej typografii, w którym wezmą udział między innymi: Marian Misiak, Hokobo, członkowie Stowarzyszenia Miastodwa i galerii Dizajn-BWA .

Wystawa powstała we współpracy z galerią Dizajn-BWA Wrocław. Jej druga odsłona zostanie pokazana we Wrocławiu we wrześniu 2014 roku.

  • Projektanci: Edgar Bąk, Tomek Bersz, Justyna Budzyńska i Maciej Lebiedowicz (PanTuNieStał), Magda i Artur Frankowscy (studio Fontarte), Rafaela Drazic, Kaja Gliwa, Jerzy Gruchot, Hakobo, Jakub Jezierski, Tymek Jezierski, Marian Misiak, Jarek Michalski, Ola Niepsuj, Olek Modzelewski, studio Moonmadness. Nikodem Pręgowski, studio Projektor, wrocławscy typoaktywiści, Rene Wawrzkiewicz, Zuzanna Rogatty
  • Autorzy zdjęć: Tomasz Bierkowski, Elżbieta Dymna i Marcin Rutkiewicz, Robert Chwałowski, Franciszek Cieślak, Michał Szlaga, Patryk Wiśniewski, Maciej Zych
  • Wywiady i teksty: Kaja Stępkowska, Marian Misiak, Rene Wawrzkiewicz, Agata Szydłowska, Aleksandra Jach / Katarzyna Słoboda
  • Oprawa graficzna: Hakobo
  • Kurator: Rene Wawrzkiewicz (Pracownia Krytyki Dizajnu)

TypoPolo
Od 29 kwietnia do 15 czerwca 2014 r.
Muzeum Sztuki Nowoczesnej
Warszawa

Dodaj komentarz