Adam Martyniak wobec wizji Brazylii jako miasta idealnego

Od 25 kwietnia w Centrum Kultury Agora we Wrocławiu będzie można oglądać wystawę prac Adama Martyniaka pt. Brasilitis.

Adam Martyniak, Bez tytułu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Adam Martyniak, Bez tytułu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Brasilitis to projekt w bezpośredni sposób odnoszący się do urbanistycznej wizji miasta idealnego, jakim – według założeń – miała się stać budowana w połowie XX wieku stolica Brazylii – Brasilia. Zaprojektowana według corbusierowskiego plan dictateur przestrzeń miejska nazwana została ucieleśnieniem najważniejszych idei XX-wiecznego modernizmu. Została także określona największą architektoniczną utopią, która zrodziła brasilitis – nową chorobę o podłożu depresyjnym, utożsamianą także z silnym syndromem patologicznym.

Adam Martyniak, Bez tytułu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Adam Martyniak, Bez tytułu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Adam Martyniak za pomocą swego najnowszego projektu pragnie poddać analizie w dalszym ciągu obecne w architekturze modernistyczne paradygmaty, które nierzadko cechowały i cechują się utopijnymi pragnieniami. A te – jak mówi artysta – przenoszone do świata realnego w tak czystej postaci jak realizacja Brasilii mogą przynieść nieodwracalne szkody i tragiczne w skutkach doświadczenia.

Za pomocą autorskich realizacji – obrazów i instalacji site-specific – Adam Martyniak podda analizie pojęcia takie jak: ład i porządek, zadając jednocześnie pytanie o moment, w którym stają się one celem samym w sobie? Potrzebą, która – paradoksalnie – niczemu poza czystą ideą nie służy.

Kurator: Kama Wróbel

Adam Martyniak, Brasilitis
Wernisaż: 25 kwietnia 2014 roku, godz. 18.30
Wystawa potrwa do 14 maja 2014 roku
Galeria Centrum Kultury Agora
ul. Serbska 5a
Wrocław

Dodaj komentarz