Muzeum Ziemi Chełmskiej odsłania swoje zbiory

Od 1 maja w Muzeum Ziemi Chełmskiej w Chełmie będzie można oglądać wystawę pt. Omne trinum perfectum. Formy trójkątne z kolekcji Galerii 72.

Tomasz Łapiński, „Infinity”, 1976 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tomasz Łapiński, „Infinity”, 1976 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Omne trinum perfectum. Formy trójkątne z kolekcji Galerii 72 to kolejna odsłona chełmskich zbiorów sztuki współczesnej przygotowana w oparciu o przyjęte kryterium tematyczne. Wcześniejsze pokazy dotyczyły zróżnicowanych formatów prac jednego autora (DUŻY FORMAT mały format), kolorystyki prezentowanych dzieł (Monochromy, Kryterium koloru, Black White & Grey), czy charakteru układów geometrycznych dominujących w rozwiązaniach kompozycyjnych (Koło, kropka, okrąg, Prostokąt równoboczny). (…)

Muzealna wystawa w Galerii 72 prezentuje prace 85 artystów z Polski i z zagranicy. Jej zawartość oddaje międzynarodowy charakter chełmskich zbiorów sztuki współczesnej. Obok 52 autorów rodzimych, prezentujemy dokonania twórców z Niemiec (najliczniejsza siedemnastoosobowa grupa) oraz nieliczne dzieła rodem z Włoch, Holandii, Grecji, Anglii, Węgier i Norwegii. Z ogólnej liczby przedstawionych artystów, 33 odeszło od nas na zawsze. Najstarsi uczestnicy pokazu – Henryk Stażewski, Walter Dexel, Hermann Glöckner – przyszli na świat w ostatniej dekadzie XIX wieku, najmłodszy – Piotr Korol – w połowie lat siedemdziesiątych minionego stulecia. Gros eksponowanych dzieł stanowi przykłady z zakresu malarstwa i grafiki, pozostałych kilka obiektów przynależy do instalacji i prac przestrzennych. Trójkąt jako lejtmotyw wystawy definiuje jej charakter i zawartość.

Przyjęte założenie spowodowało, że zdecydowaną większość prac wybranych do pokazu zaliczamy do abstrakcji geometrycznej. Jedynie kilka płócien malarskich wywodzi się z obszaru figuracji, a dominującym w nich elementem kompozycyjnym jest trójkątny kształt (namiot cyrkowy w obrazie Cyrk Barbary Szajdzińskiej-Krawczyk, chorągwie w dziele Dół Jerzego Dudy-Gracza, czy sugerująca nieskończoność grafika Droga Lucjana Mianowskiego). Zestaw prac zaprezentowanych w ramach wystawy Omne trinum perfectum stara się na wiele sposobów opowiedzieć o figurze trójkąta, która determinując układy formalne dzieł sztuki od wieków była synonimem ładu, harmonii, równowagi i piękna.

Jagoda Barczyńska

Omne trinum perfectum. Formy trójkątne z kolekcji Galerii 72
Wystawę można oglądać od 1 maja do 15 czerwca 2014 roku
Muzeum Ziemi Chełmskiej w Chełmie
ul. Lubelska 55
Chełm

Dodaj komentarz