• 2014-04-22

Port Literacki: Auden i Madách oraz finał konkursu Nakręć wiersz

26 kwietnia Biuro Literackie zaprasza na kolejne wydarzenia 19. Portu Literackiego we Wrocławiu: spotkanie poświęcone W.H. Audenowi i Imre Madáchowi oraz zamykającą festiwal galę finałową konkursu Nakręć wiersz.

„W. H. Auden i Imre Madách” (źródło: materiały prasowe)

„W. H. Auden i Imre Madách” (źródło: materiały prasowe)

Bohdan Zadura wszystkie swoje najważniejsze książki przekładowe ostatnich dwóch dekad zaprezentował w Porcie. Podobnie jest z tegoroczną Tragedią człowieka Imre Madácha. Dla Dariusza Sośnickiego, autora przekładu W podziękowaniu za siedlisko W. H. Audena, to debiut w nowej roli. Jeśli dodać do tego Katarzynę Fetlińską jako prowadzącą spotkanie (przed rokiem debiutowała tomem Glossolalia) oraz głównych bohaterów wieczoru, W.H. Audena i Imre Madácha, to można mieć pewność, że finałowe wydarzenie literackie zapowiada się niezwykle ciekawie.

Rocznice śmierci: sto pięćdziesiąta Imre Madácha i czterdziesta W.H. Audena stały się pretekstem do prezentacji podczas tegorocznego Portu poetyckiego dorobku obu autorów.

W.H. Auden urodził się w 1907 roku w Yorku w rodzinie anglikańskiej. Jako kilkunastolatek porzucił jednak wiarę. Kształcił się na Uniwersytecie Oksfordzkim. Wiele podróżował oraz walczył o Republikę Hiszpańską. W 1939 roku osiadł w Stanach Zjednoczonych. Pierwszy i ostatni dom na własność nabył jednak w Europie – w austriackim Kirchstetten. To on zainspirował cykl W podziękowaniu za siedlisko, przetłumaczony przez Dariusza Sośnickiego.

Imre Madách urodził się blisko sto lat wcześniej (20 stycznia 1823 roku). Swój najgłośniejszy utwór Tragedia człowieka – traktowany na Węgrzech jako dzieło narodowe podobnie jak Pan Tadeusz Mickiewicza w Polsce – napisał pod wpływem klęski rewolucji węgierskiej oraz nieszczęśliwego małżeństwa.

Skoro o cielesności mowa – poemat Madácha opowiada o relacjach damsko-męskich, a ciąża, w przewrotny (i ironiczny?) sposób, staje się w nim jedynym wybawieniem dla mężczyzny. Twórczość Audena często zaś dotyka związków męsko-męskich. Jaka jest więc rola płci w stwarzaniu siebie? Czy płeć i seksualność stanowią tylko umowną granicę w przeprowadzce? Auden uważał, że owszem – literatura winna być ponad tymi kwestiami. Mimo że owe zagadnienia mieszczą się gdzieś na rubieżach tematu, który będziemy poruszać, myślę, że warto się nad nimi wspólnie zastanowić również w kontekście tematyki tegorocznego Portu. Być może trochę zbłądzimy: w końcu i Auden, i Madách wierzyli, że choć nie zna się celu ani drogi, trzeba się ciągle przemieszczać. Przeprowadzać. Bałaganić – i porządkować.

– Katarzyna Fetlińska

Translatorski debiut Dariusza Sośnickiego jest od kilku miesięcy w księgarniach. Tragedia człowieka w przekładzie Bohdana Zadury ukaże się w październiku, dokładnie w 150. rocznicę śmierci Madácha.

„Nakręć wiersz” (źródło: materiały prasowe)

„Nakręć wiersz” (źródło: materiały prasowe)

Najpierw było 150 utworów 50 autorów wybranych według klucza genderowego – tak zwanych wierszy męskich (choć pisanych również przez poetki). Od skomponowania banku tekstów rozpoczęła się 7. edycja konkursu Nakręć wiersz, której finał nastąpi 26 kwietnia we Wrocławskim Teatrze Współczesnym. Spośród nadesłanych etiud filmowych jury wybrało 14 prac finałowych.

Artyści grają w gender według różnych zasad gatunkowych. W finale znalazły się filmy różnorodne stylistycznie: od realistycznego reportażu z clubbingu czy minimalistycznego zapisu kamerą internetową przez oszczędne w środkach opisy codzienności po wyrafinowane wizualnie animacje. Mężczyźni pokazani w etiudach nie potrafią wyjść z chłopięcości. Męskie gry tożsamościowe przypominają niepewne, płynne gesty mimów. Bohaterowie z trudem też dojrzewają do śmierci. To wszystko w czternastu finałowych filmach wyłonionych przez jury w składzie: Artur Burszta, Michał Chaciński, Bodo Kox i Joanna Mueller.

Wszystkie klipy oglądać można w festiwalowej telewizji internetowej PortTV oraz na stronie nakrecwiersz.pl. Twórców etiud przybliżono na BLogu Kręcimy wiersze w Tawernie. Oprócz nagrody głównej (10 tysięcy złotych) przyznanej przez jury tradycyjnie publiczność wyłoni także swojego laureata. Swój głos oddać można na festiwalowych stronach. Finałowa gala zamknie Port Literacki 2014 w sobotę 26 kwietnia o godzinie 22.30.

19. Port Literacki Wrocław
Od 24 do 26 kwietnia 2014 roku

W.H. Auden i Imre Madách
26 kwietnia 2014 roku, godzina 21.00

Gala finałowa konkursu Nakręć wiersz
26 kwietnia 2014 roku, godzina 22.30

Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego

Dodaj komentarz