P-BOOKS, czyli książki drukowane

P-BOOKS czyli książki drukowane (printed books) to tytuł wystawy, którą do 17 maja można oglądać w Galerii Przystanek Grafika cieszyńskiego Muzeum Drukarstwa.

Sylwia Zwolska, „P-BOOKS czyli książki drukowane (printed books)” (źródło: materiały prasowe)

Sylwia Zwolska, „P-BOOKS czyli książki drukowane (printed books)” (źródło: materiały prasowe)

Nie trudno się domyślić, że tytuł wystawy jest słowną zabawą, u źródeł której leży termin e-book. Młodszy brat tradycyjnej, drukowanej książki może jest dostępniejszy, tańszy i bardziej nowoczesny, ale też uboższy – aby coś zyskać, musiał coś stracić. W odróżnieniu od tradycyjnego p-booka nie działa unplugged, nie posiada faktury papieru, bo nie jest na nim utrwalony. Nie wymaga też introligatorskiej oprawy, która skrywałaby jego zawartość.

Te przykładowe wartości dodane podnoszą atrakcyjność jego starszej siostry. W obecnej sytuacji tradycyjna książka staje się artystycznym obiektem – wierzą w to studenci cieszyńskiego Instytutu Sztuki Uniwersytetu Śląskiego, przynajmniej niektórzy. Wierzą też, że każda książka, bez względu na wiek odbiorcy powinna być obiektem jego pożądania, dlatego też na wystawie w Muzeum Drukarstwa będzie można zobaczyć zarówno książki dedykowane dzieciom, jak i adresowane do odbiorcy dojrzałego. Na Przystanku Grafika będzie można wsiąść do ośmiometrowego pociągu (Lokomotywa Iwony Cichy), na drogę wziąć tabliczkę czekolady (Charlie i fabryka czekolady Ewy Deji). Ponieważ podróże kształcą, za pomocą filcowych organów Anatomii człowieka najmłodszych nauczy Sylwia Zwolska. W drodze można też będzie poczytać Wypasiony słownik najmłodszej polszczyzny w typograficznym i ilustracyjnym opracowaniu Magdaleny Strączyńskiej, który na pewno niejednemu ułatwi komunikację z młodzieżą. Dla dorosłych znajdzie się też Nagi Lunch Williama S. Burroughsa, w którym Kamila Skowron zgrabnie ukryła teksty przed niepełnoletnim odbiorcą. Kubek gorącego kakao podróżnym zapewni Agnieszka Woźniak, a przy takim trunku najlepiej oglądać książki artystyczne Aleksandry Bury. Będzie nie tylko zabawnie, ale też śmiertelnie poważnie. Udowodnią to: Beata Sosnowska i Weronika Grzywa – ilustrowanym i uzupełnionym limerykami, Kodeksem karnym w niecodziennej oprawie oraz Trzynastoma najciemniejszymi ciemnymi charakterami kinaA tych wagonów jest ze czterdzieści… No, może nieco mniej, ale wszystkie są egzemplarzami autorskimi. Na wystawę organizatorzy zapraszają więc również Wydawców, którzy byliby gotowi ruszyć w podróż.

Autorzy prac: Martyna Berger, Sylwia Bołdys, Agnieszka Broź, Aleksandra Bury, Iwona Cichy, Teresa Chrzanowska, Ewa Deja, Łukasz Golik, Weronika Grzywa, Katarzyna Hańczak, Justyna Kacperska-Dendys, Dorota Karpeta, Anna Rudnicka, Marta Scehura, Kamila Skowron, Magdalena Strączyńska, Karolina Struzik, Beata Sosnowska, Paulina Szulc, Maja Ulak, Agnieszka Woźniak, Sylwia Zwolska.

Kurator wystawy: Tomasz Kipka

Na wystawie prezentowane są prace z lat 2010—2014 studentów Instytutu Sztuki w Ciszynie (Wydział Artystyczny Uniwersytetu Śląskiego), zrealizowane w Zakładzie Projektowania Graficznego pod kierunkiem: Tomasza Kipki, Stefana Lechwara, Łukasza Klisia i Sebastiana Kubicy.

P-BOOKS czyli książki drukowane (printed books)
Od 7 kwietnia do 17 maja 2014 roku
Muzeum Drukarstwa/Galeria Przystanek Grafika w Cieszynie

Dodaj komentarz