• 2014-04-05

Śpiewać i opiewać zarzuelę: Enrique Viana w Operze Krakowskiej

5 kwietnia na Scenie Kameralnej Opery Krakowskiej, w ramach Spotkań z artystą, odbędzie się koncert Śpiewać i opiewać zarzuelę w wykonaniu tenora hiszpańskiego Enrique Viany.

„Śpiewać i opiewać zarzuelę” (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Śpiewać i opiewać zarzuelę” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Koncert będzie przekrojową prezentacją najwybitniejszych utworów należących do zarzueli – hiszpańskiego, lirycznego gatunku muzycznego – zawierać będzie krótkie wprowadzenia, uwagi i ciekawostki dotyczące wykonywanych utworów, skomponowanych m.in. przez Federico Moreno Torrobę, Manuela Penellę i Pablo Sorozábala, uzupełnionych fantazjami na fortepian.

Zarzuela próbowała — z powodzeniem zresztą — poprzez muzykę i przedstawiane sytuacje, wyrażać uczucia, rzeczywistość a także fantazje swoich bohaterów w prosty i czytelny sposób. Kadencje, rytm i melodie naszej ziemi docierały bezpośrednio do serca słuchacza. Sądzę, że autorzy tworzący pod koniec XIX i na początku ubiegłego wieku odkryli magiczny sposób opisywania na pięciolinii nawet zapachu bazylii, światła baskijskiej nocy, galisyjskiego świtu, czy też świeżego deszczu padającego w Madrycie po festynie ulicznym, a nawet ciszy panującej podczas andaluzyjskich upałów.

— Enrique Viana

Zarzuela to melodie i rytmy typowe dla muzyki hiszpańskiej, takie jak jota, seguidilla czy chotiss, które przeplatają się z walcami, mazurkami, polkami i habanerami pochodzącymi z innych krajów.

Enrique Viana pochodzi z Madrytu. W tym mieście ukończył również naukę w Królewskim Wyższym Konserwatorium Muzycznym. W późniejszych latach doskonalił swoje umiejętności w Barcelonie, Mediolanie, Sienie, Rzymie i Paryżu. Wyspecjalizował się w repertuarze bel canto i francuskich autorach romantycznych. Jest solistą w oratoriach, koncertach i operach. Występował w wydarzeniach cyklicznych, na festiwalach oraz na deskach teatrów w Stanach Zjednoczonych, Francji, Anglii, Niemczech, Włoszech, Belgii, Portugalii, Kanadzie Chinach, Korei, Filipinach, Argentynie, Kubie, Kostaryce, Peru, Wenezueli, Bułgarii, Egipcie, Meksyku, Chile, Urugwaju i Węgrzech.

Występował w operach tak uznanych jak: Rigoletto, Traviata, Wesele Figara, Cyrulik Sewilski, Tankred, Purytanie, Kawaler Srebrnej Róży czy Wesoła Wdówka. Enrique Viana grał w hołdzie Donizettiemu, Belliniemu i Rossiniemu, oklaskiwano go na większości światowych scen.

Autor, interpretator i reżyser La locura de un tenor – monologu dydaktycznego przeplatanego fragmentami dziewiętnastowiecznych utworów muzycznych oraz spektaklu Tenor, vivo y al rojo, który został wystawiony na deskach największych teatrów w Hiszpanii. Ponadto uczy śpiewu i prowadzi wykłady na uniwersytetach oraz w szkołach amerykańskich i hiszpańskich. Okazyjnie pisze artykuły do Scherzo czy Cavatina. Chętnie pojawia się na prezentacjach książek i płyt oraz przy okrągłych stołach na temat dziewiętnastowiecznej muzyki. Jest autorem scenariusza audycji Solo Canciones Españolas (Tylko Piosenki Hiszpańskie), którą prowadzi w hiszpańskim radiu publicznym Rne. Jako nauczyciel śpiewu i prelegent prowadził wiele kursów oraz gościł na konferencjach na 20 uniwersytetach w Hiszpanii oraz Hispanoameryce.

Na pianinie towarzyszyć mu będzie Miguel Huertas.

Koncert Śpiewać i opiewać zarzuelę
5 kwietnia 2014 roku
Opera Krakowska
Kraków

Dodaj komentarz