• 2014-04-04

georgia Krawiec i Jerzy Lewczyński w Vermont Center for Photography

Od 4 kwietnia w ramach wystawy Handmade  w Vermont Center for Photography można oglądać prace georgi Krawiec i Jerzego Lewczyńskiego pt. Badania właściwości anioła na przykładzie techniki solnej.

georgia Krawiec & Jerzy Lewczyński, „Badania właściwości anioła na przykładzie techniki solnej” (źródło: materiały prasowe organizatora)

georgia Krawiec & Jerzy Lewczyński, „Badania właściwości anioła na przykładzie techniki solnej” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Parę lat temu Jerzy Lewczyński oddał swój negatyw przedstawiający rzeźbę anioła [Bez tytułu] do dyspozycji twórczej Szlachetnej Inicjatywie, stworzonej przez Grzegorza Gorczyńskiego akcji subiektywnego przekopiowania fotografii anioła przez fotografów i artystów zajmujących się głównie technikami szlachetnymi. Stokrotnie skopiowany negatyw dostał się w ten sposób w obieg i trafił m.in. do georgii Krawiec.

Autorka projektu urodziła się w przemysłowym mieście Kędzierzynie-Koźlu, którego dzielnicą są Sławięcice. I to właśnie tam w 1960 roku na PGR-owskim podwórku Jerzy Lewczyński odkrył postać odstawionego na ubocze anioła i ją sfotografował. Prawie zapomniany negatyw, leżący w pracowni georgii Krawiec dobrych parę lat nagle nabrał znaczenia: w styczniu artystka usłyszała nazwę miejscowości Sławięcice i ta bliskość biograficzna jej samej i fotografii anioła spowodowała powstanie prac Badania właściwości anioła na przykładzie techniki solnej.

georgia Krawiec & Jerzy Lewczyński, „Badania właściwości anioła na przykładzie techniki solnej” (źródło: materiały prasowe organizatora)

georgia Krawiec & Jerzy Lewczyński, „Badania właściwości anioła na przykładzie techniki solnej” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Seria przedstawia jedenaście fotokolaży, w których główną rolę odgrywa postać rzeźby sławięcickiego anioła. Kolaże stworzone z odbitek solnych nawiązują do estetyki awangardy dwudziestolecia. Na niektórych pracach główny protagonista przybiera znaczenie symboliczne (na przykład anioł trzymający odciętą głowę Jana Chrzciciela czy też anioł przybierający postać wieloręcznego boga indyjskiego Śiva, boga ekstazy i unicestwienia). Są także akcenty zaangażowane w gender, ujęte humorystycznie (przykładowo anioł jest widocznie płci żeńskiej). Niektóre prace bawią się faktem, iż anioł ma tylko jedno skrzydło czy też najwidoczniej brakuje mu jakiegoś elementu (w rzeczywistości anioł-rzeźba grał na lirze, lecz autorka zdecydowała się na zamianę jej w gitarę). W pracach w których anioł przedstawiony jako wiszący na szubienicy czy też jako stłuczona rzeźba pozbawiona kończyn na pierwszy plan wysuwa się gorzki sarkazm, nawiązujący do postaci alegorycznej samej rzeźby – Anioła Śmierci.

Przyglądając się bliżej poszczególnym pracom można postudiować eksperymentalność tej serii. Każdy z fotokolaży składa się z wielu części tego samego obrazu: anioła z fotografii Bez tytułu Jerzego Lewczyńskiego. Wycinanki te pochodzą z odbitek solnych wywołanych w różnych rodzajach kalotypii, co tworzy polichromie obrazów. Autorka dopuściła do nich także odbitki solne, w których znajdziemy błędy chemiczne, jak tworzenie się wytrąconego srebra czy też słabą światłoczułość emulsji. Seria ta ma także wymiar dydaktyczny, gdyż nie tylko można rozróżnić obrazy z poszczególnych eksperymentów nad kalotypią, ale także przypisać receptury, będące integralną częścią każdego fotokolażu.

georgia Krawiec & Jerzy Lewczyński, Badanie właściwości anioła na przykładzie techniki solnej IV
Fotokolaż z odbitek solnych na różnych rodzajach papieru, drukowana czcionka, kredka rysunkowa, papier akwarelowy, 42.0 x 29.7 cm, unikat
Negatyw: Jerzy Lewczyński, 1960
Odbitka solna & kolaż: georgia Krawiec, 2014

georgia Krawiec & Jerzy Lewczyński, Badanie właściwości anioła na przykładzie techniki solnej VII
Fotokolaż z odbitek solnych na różnych rodzajach papieru, drukowana czcionka, kredka rysunkowa, papier akwarelowy, 42.0 x 29.7 cm, unikat
Negatyw: Jerzy Lewczyński, 1960
Odbitka solna & kolaż: georgia Krawiec, 2014

georgia Krawiec & Jerzy Lewczyński, Badanie właściwości anioła na przykładzie techniki solnej
Wystawę można oglądać od 4 do 27 kwietnia 2014 roku
Handmade w Vermont Center for Photography, USA

Dodaj komentarz