Futuryzm, surrealizm i kultura wizualna XXI wieku

W kwietniu i w maju Teatr Narodowy zaprasza na cykl wykładów Przemysława Strożka Futuryzm, surrealizm i kultura wizualna XXI wieku poświęconych dziedzictwu awangardy we współczesnej kulturze wizualnej. W centrum rozważań znajdzie się problem męskiego spojrzenia, wykluczenia i degradacji kobiety.

„Piękni XX-wieczni. Żywotność dawnych estetyk” (źródło: materiały prasowe)

„Piękni XX-wieczni. Żywotność dawnych estetyk” (źródło: materiały prasowe)

Wykłady Przemysława Strożka to część cyklu Piękni XX-wieczni. Żywotność dawnych estetyk, dotyczącego dziedzictwa dwudziestowiecznych ruchów artystycznych – ich aktualności i przetworzeń. Spotkania odbywają się w soboty, na scenie Studio, o godz. 15.00. Na wszystkie wykłady wstęp wolny.

Program:

  • 5 kwietnia – Gry wojenne. Futuryzm i video games. Filippo Tommaso Marinetti, założyciel futuryzmu widział w wojnie ideał nowoczesnej literatury i sztuki, i był przekonany o słuszności militarnych operacji w imię oczyszczenia świata z chorobliwej namiętności do tradycji. A trzeba pamiętać, że brał udział we wszystkich prowadzonych wówczas przez Włochy wojnach. Wykład odwoływać się będzie do relacji między futurystycznymi obrazami i performansami a grami komputerowymi, symulującymi wizualną rzeczywistość wojny.
  • 26 kwietnia – Śmierć Wenus. Surrealizm i pornografia. Surrealizm lat 30-tych zwrócił szczególną uwagę na poszukiwanie źródeł erotycznego pożądania, a w pracach surrealistów obraz kobiety był niejednokrotnie obszarem przemocy. Surrealistyczny problem kobiety stał się więc niezwykle istotnym problemem współczesnej kultury. Wprowadził do sztuki obraz nie stroniących od dewiacji męskich fantazji seksualnych, które nierzadko ujawniały się w generowaniu najdziwniejszych konfiguracji żeńskiego ciała, zapowiadając narodziny współczesnego przemysłu pornograficznego.
  • 17 maja – Figura cyborga. Josephine Baker i Grace Jones. Josephine Baker dokonała radykalnej zmiany paradygmatu wizerunku czarnej kobiety przekształcając stereotyp prymitywizmu w fenomen kultury nowoczesnej. W owe prymitywistyczno-modernistyczne reprezentacje wpisuje się również niezwykła Grace Jones – ikona popkultury lat 80-tych. Zwróciła ona uwagę na problem funkcjonowania stereotypów rasowych i dotyczących płci, a co za tym idzie także na zagadnienie konstrukcji nowej, hybrydalnej tożsamości czarnoskórej kobiety w nowoczesnym świecie, zapowiadając Manifest Cyborga Donny Harraway oraz kwestionowanie podziału płci i przynależności rasowych.

Przemysław Strożek – adiunkt w Instytucie Sztuki PAN, stypendysta Fulbrighta oraz członek European Network for Avant-garde and Modernist Studies, autor monografii Marinetti i futuryzm w Polsce 1909-1939: obecność, kontakty, wydarzenia (2012) oraz wielu artykułów na temat awangardy w publikacjach polskich i zagranicznych, m.in. rozdziałów Afromodernisms (Edinburgh University Press) i International Yearbook of Futurism Studies (De Gruyter).

Futuryzm, surrealizm i kultura wizualna XXI wieku
5 i 26 kwietnia, 17 maja 2014 roku, godzina 15.00
Teatr Narodowy w Warszawie
Scena Studio

Dodaj komentarz