• 2014-03-28

Tematy TRENDowate – Stylizacja kontra użyteczność

Ergonomia i funkcjonalność czy pozytywne wrażenia wzrokowe? Na co projektant powinien położyć nacisk w procesie projektowym? 28 marca o godz. 18.00 Centrum Designu Gdynia zaprasza na kolejne spotkanie z cyklu Tematy TRENDowate.

Tematy TRENDowate – Stylizacja kontra użyteczność (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tematy TRENDowate – Stylizacja kontra użyteczność (źródło: materiały prasowe organizatora)

Razem z zaproszonymi gośćmi organizatorzy spróbują odnaleźć złoty środek pomiędzy użytecznością a pięknem przedmiotu. Zastanowią się, czy te dwa aspekty wykluczają się, czy stanowią wzajemne dopełnienie.

W branży toczą się dyskusje na temat tego, czy dobry design potrzebuje stylingu. Zwolennicy użyteczności twierdzą, że styling jest niepotrzebnym marketingowym zabiegiem, który odciąga uwagę od prawdziwej wartości produktu. Wskazują też, że nierzadko, poza atrakcyjnym wyglądem, produkty nie oferują niczego więcej. Przeciwnicy nie kwestionują faktu, że funkcjonalność jest istotna. Sygnalizują jednak, że produkt musi najpierw przemówić do wzroku potencjalnego nabywcy, przyciągnąć go i zauroczyć. Dotyczy to wszystkich produktów, nie tylko tych z założenia kojarzących się z atrakcyjnością.

Pewien konstruktor zwrócił się do projektanta z prośbą, by ten zajął się jego koparką. Maszyna działała, ale była niezaprojektowana. Stanowiła zestaw komponentów, które tworzyły doskonale funkcjonujące urządzenie. Nikt jednak nie zadbał o jej wygląd – kształt obudowy czy kolor lakieru. Koparka miała być prezentowana na targach maszyn budowlanych. Przydzielono jej miejsce tuż obok nie tylko świetnie działających, ale również atrakcyjnie wyglądających żółtych koparek znanej marki. Konstruktor obawiał się, że jego urządzenie, mimo że bezkonkurencyjne, jeśli chodzi o funkcjonalność, pozostanie niezauważone. Czy bohater tej, nawiasem mówiąc autentycznej, historii miał rację? Czy produkt musi być wizualnie atrakcyjny, by dowieść swojej użyteczności i przydatności? Czy wystarczy, by należycie spełniał swą funkcję, a wygląd to sprawa drugorzędna? I czy skupiając się na tym, by powstający produkt był przede wszystkim piękny, projektant nie zapomni, że ma on działać, a nie tylko wyglądać?

W dyskusji udział wezmą:

  • Małgorzata Botor – specjalista ds. aranżacji witryn oraz zakupów marketingowych SiNSAY
  • Krzysztofa Staniszewska – projektantka THE OD
  • Dawid Zalewsky – web designer, reżyser, artysta wizualny, Site Specific Design
  • dr Marta Flisykwoska – autorka cyklu Tematy TRENDowate i moderator dyskusji

Organizatorem spotkań jest Centrum Designu Gdynia – innowacyjna inicjatywa Miasta Gdyni działająca od 2011 roku na rzecz kompleksowego wsparcia rozwoju i promocji sektorów kreatywnych w mieście, na Pomorzu i w regionie Morza Bałtyckiego. Do głównych zadań należy: promocja polskich projektantów na rynku krajowym i zagranicznym, propagowanie współpracy pomiędzy przedsiębiorcami i projektantami, integracja środowiska naukowego z biznesowym, wsparcie działań edukacyjnych, działania w przestrzeni publicznej Gdyni.

Tematy TRENDowate – Stylizacja kontra użyteczność
28 marca 2014 r., godz. 18.00
PPNT Gdynia, Sala Morska, Hale Łukowe
Gdynia

Dodaj komentarz