Daria Malicka wobec maniakalnej niesamowitości

Od 1 kwietnia w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie będzie można oglądać wystawę prac Darii Malickiej pt. Unheimlich.

Daria Malicka, „Unheimlich”, kolaż na papierze, 2014, dzięki uprzejmości artystki (źródło: materiały prasowe organizatora)

Daria Malicka, „Unheimlich”, kolaż na papierze, 2014, dzięki uprzejmości artystki (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zepsuty mrugający neon, zdeformowany ludzki cień rzucony na ścianę, stłumione światło, fragmenty rozbitych lalek – to sprawdzone i od lat skuteczne filmowe chwyty, z których korzystali reżyserzy od niemieckich ekspresjonistów i Hitchcocka aż po dzisiejszych autorów niskobudżetowych horrorów. Daria Malicka, zainspirowana podobnymi motywami i rozwiązaniami, zaprezentuje w ramach cyklu Bank Pekao Project Room elementy niepokojącej mikroscenografii wykonane za pomocą drukarki 3D oraz sfabrykowane i mocno stylizowane kadry z fikcyjnych filmów.

Odwołania do kinematografii i czerpanie z jej imaginarium nie są bezzasadne, należy bowiem zważyć na to, jak nawiedzonym medium jest kino, które podobnie jak fotografia umożliwia zjawianie się ludzi i rzeczy w innym kontekście, w innej skali, w innym kostiumie

– mówi Daria Malicka.

Tytułowe Unheimlich, czyli zdefiniowana przez niemieckiego psychiatrę Ernsta Jentscha i opisywana także przez Zygmunta Freuda niesamowitość, to czynnik posiadający cechy zarówno obce i niezrozumiałe, jak też swojskie i rozpoznane. To połączenie tego co oswojone z tym, co przerażające i odpychające. Niesamowitość wywołuje w odbiorcach dysonans poznawczy i lęk, do którego odwołuje się w swej pracy Malicka.

Freudowska kategoria zainspirowała także profesora robotyki Masahiro Mori, który w latach 70 badał, od czego zależy ów lęk. Weryfikował stosunek ludzi do antropomorficznych maszyn – okazało się, że im większe jest ich podobieństwo do człowieka, tym wzbudzają większe zaufanie. Zasada ta obowiązuje jednak tylko wtedy, kiedy wygląd maszyny różni się od człowieka jedynie detalami, takimi jak np. błędy w mimice czy lekkie różnice w poruszaniu się. Po przekroczeniu tego progu maszyna wzbudza już tylko lęk i odrazę. Właśnie te wnioski stały się dla Darii Malickiej podstawą do realizacji artystycznego projektu, którego efektem jest wystawa Unheimlich.

Daria Malicka (ur. 1985) – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach oraz studentka filozofii na Uniwersytecie Śląskim. Tworzy małe formy przestrzenne, instalacje oraz collage, zajmuje się także projektowaniem grafiki wydawniczej, a zwłaszcza książki artystycznej. W swoich pracach nadaje formalną dyscyplinę zjawiskom nadprzyrodzonym i własnym fantazjom. Fascynuje się hybrydalnymi postaciami, które często włącza w kontekst swoich realizacji.

Kurator: Marcin Krasny

Daria Malicka, Unheimlich
Wernisaż: 1 kwietnia 2014 roku, godz. 18.00
Wystawa potrwa do 20 kwietnia 2014 roku
Project Room, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2
Warszawa

Dodaj komentarz