Łukasz Skąpski – Przaja moimu hajmatowi

Od 8 marca w CSW Kronika w Bytomiu w ramach cyklu A Place Where We Could Go można oglądać wystawę projektu Łukasza Skąpskiego pt. Przaja moimu hajmatowi.

Ayuta, „Przaja moimu hajmatowi”, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ayuta, „Przaja moimu hajmatowi”, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Projekt polega na stworzeniu wzornika tatuaży na temat Przaja moimu hajmatowi lub Mōj hajmat mōm rod, czyli po polsku Kocham mój Heimat. To śląskie zdanie jest tematem tatuaży zaprojektowanych (namalowanych) przez zaproszonych do projektu artystów. Projekty przybiorą formę obrazów na płótnie lub papierze. Hasło Mōj hajmat mōm rod lub Przaja moimu hajmatowi w całości lub fragmentach pojawi się na obrazie. Tytułowe hasło zawiera trzy słowa o różnym pochodzeniu: przaja z czeskiego, moimu z polskiego i hajmatowi z niemieckiego. To trzy języki, które miały największy wpływ na język śląski.

Małe ojczyzny, gwary, lokalne języki, budownictwo i obyczaje stanowią o bogactwie kultury. Wraz ze zniknięciem każdej, choćby najmniejszej kultury lokalnej kultura staje się uboższa. Ślązacy do dziś mają żal do Polaków o to, że podczas PRL-u w szkołach na Śląsku tępiono wśród uczniów język śląski. Rugowanie śląskiej kultury przez władze PRL-u miało przyczyny polityczne i zadekretowane było przez władze w Warszawie. Niektórzy z polityków nadal jednak nie rozumieją subtelnej problematyki śląskości Śląska.

Kontekstem dla pomysłu wystawy, przez który można odczytywać ten wielowarstwowy projekt są też z jednej strony bulwersujące, anty-śląskie i nacjonalistyczne wypowiedzi części polskich polityków, wzrost popularności skrajnych i nacjonalistycznych ruchów populistycznych w Europie środkowej. Z drugiej, idee organizacji śląskich na wprowadzenie autonomii Śląska, na koniec zaś walka niektórych środowisk na Górnym Śląsku o uznanie Śląszczyzny za język a nie gwarę. Możliwych kontekstów dla odczytań projektu jest wiele więcej.

Artyści współtworzący wzornik: Ayuta, Rafał Bujnowski, Paweł Jarodzki, Łukasz Jastrubczak, Tomasz Kowalski, Piotr Kurka, Kamil Kuskowski, Mikołaj Małek, Malwina Rzonca, Wilhelm Sasnal, Grzegorz Sztwiertnia, Małgorzata Szymankiewicz.

Z powstałych obrazów powstaje wystawa oraz edycja wzornika – książki artystycznej w limitowanej edycji. Wydrukowany wzornik trafi do studia tatuażu. Wybrane przez ochotników posiadania tatuażu obrazy ze wzornika tatuowane będą darmowo przez czas trwania wystawy w Kronice. Wykonane tatuaże będą fotografowane, a odbitki uzupełniać będą sukcesywnie wystawę.

Łukasz Skąpski (ur. 1958) – artysta wizualny. Absolwent Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie. W latach 2002-2009 wykładowca w ASP w Krakowie. W roku 2006 otrzymał stopień doktorski w ASP w Poznaniu, w 2012 habilitował się na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Od 2010 roku prowadzi Pracownię Intermediów na Akademii Sztuki w Szczecinie. Tworzy instalacje, obiekty, filmy wideo, fotografie. W ostatnich latach główny akcent kładzie na tematy społeczno-polityczne. Jego prace znajdują się w kolekcjach m.in. Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum Fotografii w Krakowie, Galerii Arsenał w Białystoku, Bunkrze Sztuki w Krakowie oraz w kolekcjach prywatnych. Od 2001 roku jest członkiem założycielem Supergrupy Azorro.

Kurator: Stanisław Ruksza
Koordynacja: Martyna Tecl-Reibel, Łukasz Trzciński
Współpraca: zespół Fundacji Imago Mundi i Kroniki: Agata Cukierska, Radosław Ćwieląg, Agata Gomolińska-Senczenko, Katarzyna Kalina, Katarzyna Maniak, Daria Maślona, Ola Matuszczyk, Magda Sokalska, Łukasz Szymczyk, Agata Tecl-Reibel, Magda Uliczka, Paweł Wątroba, Katarzyna Wojtasiewicz, Marcin Wysocki.

Łukasz Skąpski, Przaja moimu hajmatowi
W ramach cyklu A Place Where We Could Go (część programu Projekt Metropolis)
Wernisaż: 8 marca 2014 roku, godz. 19.00
Wystawa potrwa do 26 kwietnia 2014 roku
CSW Kronika w Bytomiu

Dodaj komentarz