• 2014-03-03

Edward Hartwig z zaułkami wyobraźni w obiektywie

Od 4 marca w Zamku Królewskim w Warszawie będzie można oglądać wystawę fotografii Edwarda Hartwiga pt. Zamglenia i kolory.

Fot. Edward Hartwig, 1984 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fot. Edward Hartwig, 1984 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Obecna wystawa w Zamku Królewskim w Warszawie odbywa się w dziesięć lat od śmierci artysty i prezentuje prace udostępnione przez córkę Edwarda Hartwiga, Panią Danutę Saulewicz. Trudno o miejsce bardziej odpowiednie dla tej właśnie wystawy. Dzięki niej Zamek Królewski, miejsce historyczne i trwały element polskiego krajobrazu, staje się jakby soczewką, w której skupia się fascynacja artysty tym właśnie krajobrazem i ludźmi, którzy ów krajobraz zamieszkują.

Na wystawie przedstawiono ok. 150 prac artysty z różnych okresów jego życia. Jest kilkanaście prac przed II wojny światowej, tych najstarszych jak i prace, które ze względu na swą tematykę można łatwo przypisać do kolejnych okresów epoki Polski Ludowej. W ramach ekspozycji ukazano zmiany i drogę artysty od prawie realizmu, poprzez grafikę, aż do impresjonizmu i wręcz abstrakcjonizmu, do którego doszedł w latach 90-tych ubiegłego wieku. Widać to szczególnie w zdjęcia kolorowych.

Edward Hartwig to jeden z najwybitniejszych fotografików XX wieku, urodzony w Moskwie w roku 1909 niemal całe swoje życie związał z fotografią nie tylko kontynuując rodzinną tradycję zapoczątkowaną przez ojca, Ludwika Hartwiga, właściciela jednego z najbardziej cenionych moskiewskich atelier fotograficznych, ale również realizując swoje artystyczne pasje związane z malarstwem, grafiką, czy teatrem. Gruntowne wykształcenie w dziedzinie grafiki i fotografii (m.in. studia w Instytucie Grafiki w Wiedniu w pracowni Prof. Rudolfa Kopitza) połączone z pasją artystyczną i niespotykanymi pokładami wyobraźni sprawiły, że Hartwig nie tylko był w stanie wykorzystać wszystkie możliwości, jakie dawała i daje fotografia, ale także sam niejednokrotnie wyznaczał nowe trendy przesuwając granice zarówno wyobraźni jak i technicznych możliwość, dzięki czemu nie dysponując cyfrowymi technikami obróbki obrazu tworzył prace łączące elementy grafiki, malarstwa i fotografii.

Mało kto potrafił tak połączyć funkcję dokumentującą fotografii z czystą grą wyobraźni, utrwalenie rzeczywistości z tworzeniem nowych obrazów. Pomagała w tym Hartwigowi dogłębna znajomość nowych technik i trendów w sztuce oraz fascynacja malarstwem. Dzięki tej właśnie pasji potrafił artysta w sposób niespotykany operować tak ważnym elementem w fotografii, jakim jest światło. Jego eksperymenty w tej dziedzinie zyskały mu swego czasu przydomek mglarza, który charakteryzując jego zamiłowanie do szczególnego rodzaju efektów w żaden sposób nie wyczerpuje artystycznej różnorodności prac artysty. Nie było tematu, którego by Hartwig w nich nie poruszał, były jednak takie, które interesowały go szczególnie. Należą do nich krajobrazy, zwłaszcza te staropolskie, utrwalone w serii Wierzby, subtelne i tajemnicze akty, fotografia teatralna. To tylko niektóre przykłady prac, w których prawdziwość fotografii łączył artysta z nieograniczonymi możliwościami jakie daje wyobraźnia. Lista osiągnięć artystycznych i wystaw Edwarda Hartwiga jest długa, podobnie jak lista prestiżowych kolekcji, w których znajdują się jego prace. Dość powiedzieć, że w roku 1975 w Padwie jego fotografie wzięły udział w wystawie prac dziesięciu najwybitniejszych fotografików świata (10 Great Art. Photographers of FIAP).

Edward Hartwig, Zamglenia i kolory
Wernisaż: 4 marca 2014 roku, godz. 10.00
Wystawa potrwa do 30 marca 2014 roku
Galeria Wystaw Czasowych II p. Zamek Królewski w Warszawie

Dodaj komentarz