• 2014-02-26

Paulina Ołowska z Czarem Warszawy w Zachęcie

Od 1 marca w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie będzie można oglądać wystawę prac Pauliny Ołowskiej pt. Czar Warszawy.

Paulina Ołowska, „Polowanie / Hunting”, 2010, olej na płótnie, 175 x 125 cm. Dzięki uprzejmości Stedelijk Museum, Amsterdam (źródło: materiały prasowe organizatora)

Paulina Ołowska, „Polowanie / Hunting”, 2010, olej na płótnie, 175 x 125 cm. Dzięki uprzejmości Stedelijk Museum, Amsterdam (źródło: materiały prasowe organizatora)

To pierwsza tak obszerna prezentacja twórczości Pauliny Ołowskiej w Polsce, pokazująca wielowątkowość zarówno tematyki, jak i metod pracy artystki. Zawiera malarstwo, rzeźbę, scenografię, instalacje, neon, asamblaż, rysunek, kolaż i tkaninę, oraz przygotowaną specjalnie na wystawę nową instalację — sklep z kolekcją mody firmy Clemens en August. W swoich pracach artystka porusza problem związków pomiędzy historycznymi awangardami i teraźniejszością, tworząc swoisty melanż sztuk — wysokiej z użytkową i popularną. Interesuje ją współczesność i aktualność, którą zderza z utopijnymi wizjami z przeszłości, namawiając widza do refleksji nad zapomnianą estetyką i ideologią.

Tytuł wystawy pochodzi od nazwy perfumerii na rogu ulic Kruczej i Żurawiej w Warszawie, istniejącej od lat 60. Reklamował ją stylowy neon z napisem i rysunkiem przedstawiającym butelkę perfum. W latach 80. neon został zdjęty, a w latach 90. zamiast niego pojawiła się billboardowa dziewczyna — wizerunek typowy dla reklam z tamtego czasu. Dziś witryny zlikwidowanego jakiś czas temu sklepu są zaklejone warstwami plakatów. Czar Warszawy prysł.

Paulina Ołowska bada procesy przemiany miasta i relacji społecznych w epoce narastającej konsumpcji. W jej pracach często obecna jest postać kobiety. Opowiada o idei kobiety w erze konsumpcji oraz o kobiecie jako obiekcie konsumpcji (przedstawianej jako obiekt lub cel reklamy).

Ekspozycja gromadzi wybór prac powstałych od 2004 roku. Artystka skupia się na pracach nawiązujących do jej wcześniejszych projektów i realizacji w szerokim rozumieniu inspirowanych Warszawą — jej historią i przemianami. Warszawa jest według artystki kobietą. Wystawa Czar Warszawy mówi o marzeniach, o idealnym życiu, z dystansem odnosząc się do przemian i nowych sytuacji.

Współorganizatorem wystawy jest Stedelijk Museum w Amsterdamie, gdzie część eksponatów była prezentowana na wystawie Au Bonheur des Dames (wrzesień 2013–styczeń 2014).

Paulina Ołowska urodziła się w 1976 roku w Gdańsku. Brała udział w licznych wystawach zbiorowych: 50. Biennale w Wenecji, 2003; 9. Biennale w Istambule, 2005; 1. Biennale w Moskwie, 2005; 5. Berlińskim Biennale Sztuki Współczesnej, 2008; Ecstatic Alphabets, MoMA, Nowy Jork, 2012; Ostalgia, New Museum, Nowy Jork, 2012; Carnegie International, Pittsburgh, 2013. Wybrane wystawy indywidualne: Head-Wig (Portrait of an Exhibition), Camden Arts Centre, Londyn, 2009; Applied Fantastic, Metro Pictures, Nowy Jork, 2010; Accidental Collages, Tramway, Glasgow, 2010; Zemsta Wróżki, Fundacja Galerii Foksal, Warszawa, 2011, Mother200, Simon Lee Gallery, Londyn, 2012; Kunsthalle Basel, Bazylea, 2013. Artystka jest reprezentowana przez Buchholz Galerie, Fundację Galerii Foksal, Simon Lee Gallery i Metro Pictures.

Kuratorka: Magda Kardasz
Współpraca: Katarzyna Kołodziej

Paulina Ołowska, Czar Warszawy
Wernisaż: 28 lutego 2014 roku, godz. 19.00
Wystawę można oglądać do 27 kwietnia 2014 roku
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
Pl. Małachowskiego 3
Warszawa

Dodaj komentarz