• 2014-02-13

Polski design na wystawie The Future is Handmade

12 lutego w Kalmar Konstmuseum rozpoczęła się interdyscyplinarna wystawa pt. The Future is Handmade. Kuratorką całego przedsięwzięcia jest Petra Lilja, projektantka oraz szefowa galerii design w Malmö.

„The Future is Handmade” (źródło: materiały prasowe organizatora)

„The Future is Handmade” (źródło: materiały prasowe organizatora)

W międzynarodowym gronie designerów, grafików i projektantów mody, obok Szwedów, Holendrów, Duńczyków, Islandczyków, Włochów i Francuzów, znajdzie się czwórka Polaków: Ola Mirecka, Bashko Trybek oraz duet Ewa Bochen i Maciej Jelski z Kosmos Project.

Wystawa zaprezentuje tendencje w designie od lat 70-tych do dzisiaj. Ekspozycję w Kalmarze otworzą radykalne projekty Erika Höglunda; design lat 90-tych reprezentowany będzie m.in. przez Marcela Wandersa i M/M Paris, a pierwsza dekada XXI w. przez Sandrę Backlund i Ugly Cute. Wśród przedstawicieli najmłodszego pokolenia projektantów, którzy w różny sposób odwołują się do tradycyjnego rękodzieła znaleźć można właśnie Polaków.

Studio projektowe Kosmos Project, które w 2006 r. założyła dwójka absolwentów warszawskiej ASP, Ewa Bochen i Maciej Jelski, z dużym powodzeniem zaprezentowało swoją najnowszą kolekcję Nieświadomość zbiorowa w ramach tegorocznych targów meblowych Stockholm Furniture Fair (sekcja Greenhouse). Krytyk sztuki Dennis Dahlqvist ocenił ich prezentację, jako najbardziej interesującą na całych targach. Projektanci mieszają ze sobą tradycyjne polskie wzornictwo i naturalne materiały z nowoczesnymi technologiami przemysłowymi. Właśnie relacje między cywilizacją a nieokiełznaną przyrodą uznają oni za źródło inspiracji. Duet wierzy, że możliwe jest harmonijne współistnienie obu porządków, co znajduje swój wyraz w nazwie studia: kosmos to przeciwieństwo chaosu, uporządkowany system. Reprezentując konceptualne podejście do przedmiotu, Kosmos Project stara się za pomocą każdego obiektu przekazać pewien komunikat, emocje bądź treści. Przedmioty użytku codziennego mają bowiem, jak wierzą projektanci, oddziaływać na otoczenie. Ich zdaniem nowoczesny design powinien interesować się psychiką ludzką i w ten sposób przeciwdziałać dehumanizacji świata.

Duet Kosmos Project brał udział w wielu wystawach międzynarodowych, m.in. w Salone del Mobile, Mediolan Zona Tortona 2008, w festiwalu designu Berlin Design May 2008, Salone Satellite, Mediolan 2009, Un-Polished, Bruksela 2009. Ich prace można było także oglądać wielokrotnie w Polsce, m.in. podczas Łódź Design Festival, Gdynia Design Days i in.

W konkursie Suite d’Autore w Palermo projektom Bochen i Jelskiego przyznano I nagrodę, a w World Space Creators Award w Tokio zajęli oni drugie miejsce. Projekty Kosmos Project zostały także wyróżnione w konkursie Beyond Silver Macef & Designboom w Mediolanie.

Ola Mirecka pochodzi z Warszawy i jest absolwentką tamtejszej ASP; studiowała na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego w pracowni PG13 prowadzonej przez Tomka Rygalika. Mirecka była również uczestniczką dwuletniego programu rezydencyjnego dla artystów: Rooted Design for Routed Living. Alternative Design Strategies, wspierajacego wymiane między polskimi i norweskimi designerami i artystami. Po studiach w Polsce przeprowadziła się do Londynu, by podjąć tam studia magisterskie pod kierunkiem Daniela Charny’ego i Roberta Fea na Royal College of Art, które ukończyła w 2012 roku.

W swoich projektach łączy rysunek z formami trójwymiarowymi, narracją, performansem i ruchomymi obrazami. Jej prace były wystawiane i nagradzane w wielu krajach, a także znalazły się w licznych publikacjach.

Bashko Trybek, ur. w 1977 r. w Gdańsku, po ukończeniu architektury i fotografii, pracował jako grafik i dyrektor artystyczny polskich lifestyle’owych magazynów Fluid i Exclusiv. Prowadził także studio graficzne Mundaka. Obecnie zajmuje się projektowaniem przedmiotów, próbując z sukcesami stosować swój własny styl wypracowany w dziedzinie grafiki przy projektowaniu przeważnie małych mebli i akcesoriów domowych. Jego prace, proste w formie i kolorze, pokazywano na wielu wystawach w Polsce i za granicą. Mówi o sobie, że jest obserwatorem – inspiracje czerpie z bacznego przyglądania się otaczającej go rzeczywistości.

W ramach programu towarzyszącego wystawie, przy współudziale Iaspis i Instytutu Polskiego w Sztokholmie, w dniach 19 i 20 marca w muzeum w Kalmarze odbędzie się także seminarium, na którym szwedzki krytyk sztuki, Dennis Dahlqvist, poprowadzi rozmowę z międzynarodowymi gośćmi, w tym z Tomkiem Rygalikiem i Kasią Jeżowską.

Tomek Rygalik jeden z najbardziej znanych na świecie polskich projektantów, absolwent wzornictwa przemysłowego warszawskiej ASP. W latach od 2010- 2012 był dyrektorem wiodącej polskiej marki meblowej Comforty. Od 2008 roku wykłada na ASP w Warszawie.

Kasia Jeżowska – kuratorka, wykładowczyni i krytyczka designu; obecnie pracuje nad doktoratem o historii wystaw polskiego designu na świecie.

Wystawa i seminarium The Future is Handmade
12 lutego – 20 kwietnia 2014 r.
Kalmar Konstmuseum (Szwecja)

Dodaj komentarz