Ostatnie dni wystawy Carolee Schneemann we WRO

13 i 14 lutego w Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu w ramach finisażu wystawy Carolee Schneemann pt. Life Book odbędzie się filmowa retrospektywa Marielli Nitosławskiej z udziałem reżyserki i autorki koncepcji wystawy.

Carolee Schneemann, „Life Book”, finisaż, Centrum Sztuki WRO, plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Carolee Schneemann, „Life Book”, finisaż, Centrum Sztuki WRO, plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa Carolee Schneemann Life Book jest poszerzeniem formy filmowej, ponownym podejściem do zrealizowanych przez lata materiałów powstałych w trakcie pracy nad Breaking the Frame Marielli Nitosławskiej, dokumentującym życie i twórczość wybitnej nowojorskiej artystki.

Carolee Schneemann, pionierka performansu, body artu i kina awangardowego, od ponad pięciu dekad przełamuje ramy świata sztuki, wykorzystując różnorodne formy wyrazu i rzucając wyzwanie takim pojęciom, jak feminizm, płeć, seksualność i tożsamość.

Wystawa stanowi kolejne przełamanie ramy – tym razem w formie wielomedialnej przestrzennej instalacji prezentowane są unikatowe fotografie, szkice, fragmenty prac, dzienniki i listy, sekwencje filmowe i wideo, konstruujące paralelną w stosunku do filmu opowieść. Na wystawie ponownie splatają się zagadnienia twórczości i wątki autobiograficzne, wydobywając portret Carolee Schneemann oraz jej historyczne dokonania, które wpłynęły na niepokoje i wybory kształtujące bieg współczesnej sztuki światowej.

Od lutego 2014 roku – Interactive Life Book – Nowa instalacja interaktywno-sieciowa, umożliwiająca widzom w swobodny sposób poznawanie zawartości ksiąg Life Books.

Czwartek, 13 lutego 2014 r., godz. 18.00

  • Ósemka | Polska, 1984. Scenariusz i reżyseria: Mariella Nitosławska, Janusz Połom

W 1983 roku polskie władze ogłosiły ogólnokrajowy konkurs piękności – pomysł i przedsięwzięcie, które nie pojawiły się w socjalizmie od dziesięcioleci. Wszystkie sposoby są dobre, aby odwrócić uwagę opinii publicznej od ekonomicznego i politycznego niepokoju, przenikającego lata postsolidarnościowe. Entuzjastyczne nagłówki, które w korowodzie piękna upatrywały nadejścia zachodniej liberalizacji. Głosów sprzeciwu słychać nie było.

W trakcie eliminacji w Łodzi, do których przystąpiły pracownice fabryk, młoda kobieta przeprasza, że nie ma butów na wysokich obcasach, a zasiadający w jury mężczyzna pyta ją o życiowe aspiracje. Na tle mieniących się obietnic, film inscenizuje beznadziejną zwyczajność epoki. Kiedy Miss Polonia zostaje w końcu wybrana, podczas uroczystej gali w Pałacu Kultury i Nauki, transmitowanej na żywo przez Telewizję Polską, prezenterka, dławiąc się z emocji, wykrzykuje Chwila dla fotoreporterów! Historia kocha fotografię!. Ten rzadko prezentowany film, zwiastujący pojawienie się dyskursu gender w Polsce, jest jego żywym dowodem.

  • Bad Girl | Kanada, 2002
    Scenariusz: Mariella Nitosławska, Iolande Rossignol
    Reżyseria: Mariella Nitosławska

Bad Girl to inteligentny i prowokacyjny obraz, przekraczający granice tego, co zostało powiedziane na temat kobiet i seksu. Od europejskich filmów artystycznych, po przemysłowe taśmo-ciągi HC branży porno w Los Angeles, Nitosławska zabiera nas w podróż przez świat seksu ostatnich dwudziestu pięciu lat, w której kobiety mówią nie cenzurze, i domagają się prawa do kreowania własnej seksualności… Wyzywający tour-de-force, Bad Girl to uczta dla umysłu i ciała.

— Lynne Fernie, Hot Docs International Documentary Festival

Piątek, 14 lutego 2014 r., godz. 18.00

  • Filmowe Muzeum Pamięci Szczepana Muchy | Polska, 1984
    Scenariusz i reżyseria: Mariella Nitosławska, Andrzej Różycki

Film poświęcony pamięci wyjątkowego artysty-outsidera Szczepana Muchy (1908-1983), przedstawia i obrazuje imponującą, zaprojektowaną i stworzoną przez Muchę przestrzeń okalającą jego dom we wsi Szale, w samym sercu regionu sieradzkiego. Wieś zamieszkana przez pradawne postaci światowidów, demony i duchy strzegące urodzajnych ziem przed złymi siłami… Rzeźbiarski świat Muchy uosabia magiczne, symbiotyczne związki z naturą.

Film pozostaje jedynym żywym świadectwem tej niezwykłej instalacji in-situ. Świadomi ulotnego charakteru integralnego otoczenia Muchy, które wkrótce zniknie, filmowcy zaadaptowali termin cine-muzeum jako jedyną formę zdolną przywołać ducha miejsca, w którym wszystkie elementy, te cywilizacyjno-kulturowe, jak i naturalne (w tym postrzeganie), współdziałają w bezustannych, nagłych przypływach i odpływach.

  • Sky Bones | Kanada, 1998
    Scenariusz i reżyseria: Mariella Nitosławska

 Malarsko zmysłowy, wyjątkowo przy tym skrupulatny i precyzyjny dokument Sky Bones Marielli Nitosławskiej rozprawia nad kulturową geografią północnomeksykańskich pustyń i quebeckich lasów i gór Laurentyńskich, przepisywaną przez pryzmat odkrywanego na nowo ja artysty i pisarza Domingo Cisnerosa. Przyjmując rolę trójjęzycznego narratora, Cisneros prowadzi nas wskroś konceptualizacji własnej sztuki i praktyk kulturowego terytorium, w głąb jego zainteresowania ciemną stroną natury i oddania magicznemu i świętemu powrotowi na polu sztuki współczesnej.

— Clive Robertson, FUSE

Carolee Schneemann, Life Book
Finisaż odbędzie się od 13 do 14 lutego 2014 roku, godz. 18.00
Centrum Sztuki WRO
ul. Widok 7
Wrocław

Dodaj komentarz