Wideo w sztukach wizualnych

21 i 22 lutego w Galerii Labirynt w Lublinie odbędzie się konferencja naukowa Wideo w sztukach wizualnych.

„Wideo w sztukach wizualnych” – logo (źródło: materiały prasowe)

„Wideo w sztukach wizualnych” – logo (źródło: materiały prasowe)

Technika wideo nieprzerwanie od lat 60. XX wieku jest medium coraz powszechniej stosowanym przez artystów sztuk wizualnych i stanowi niegasnące źródło inspiracji dla twórców każdej kolejnej dekady. Artyści testują możliwości przekazu związane z użyciem kamery, manipulują obrazem i dźwiękiem, każdorazowo wykorzystując projekcje w indywidualny sposób. Różnice w posługiwaniu się tym medium zaczynają się od wyboru sprzętu poprzez metodę filmowania i montaż po wybór miejsca i sposobu prezentacji pracy. Możliwości, jakie daje wykorzystanie w sztuce współczesnej techniki wideo, wciąż się poszerzają. Celem sesji jest próba ujęcia różnorodności zastosowań wideo w sztuce oraz poddanie refleksji potencjału artystycznego tego medium. Konferencję poprowadzi prof. zw. dr hab. Ryszard W. Kluszczyński.

Piątek, 21 lutego

  • Ryszard W. Kluszczyński (Uniwersytet Łódzki): Video art – od autonomii do rozproszonej wszechobecności;
  • Gabriela Pienias (Uniwersytet Śląski w Cieszynie): Projekcje wideo w przestrzeni publicznej według Krzysztofa Wodiczko oraz problem dyslokacji i delokalizacji;
  • Violetta Sajkiewicz (Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach): Wideo jako tworzywo malarstwa Dominika Lejmana;
  • Tomasz Załuski (Uniwersytet Łódzki): Infermental – międzynarodowy magazyn artystyczny na kasetach wideo (1980-1991);
  • Dagmara Rode (Uniwersytet Łódzki): Uwagi o materiale znalezionym w sztuce wideo;
  • Anna Bakiera (Katolicki Uniwersytet Lubelski), Cezary Hunkiewicz (Katolicki Uniwersytet Lubelski): Znaczenie wideo w środowisku twórców graffiti. Fenomen filmu – Territtorial Pissing NUGa;
  • Marek Wołyński (Galeria Unit24): Między white cubem a black boxem. Komunikacja i komfort odbioru a współczesne sposoby aranżacji obrazów projektowanych;
  • Marcin Pastwa (Katolicki Uniwersytet Lubelski): Czas przeszły ciągły – ruchome obrazy Tacity Dean;
  • Marta Miś-Michalska (Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki): Czy pół-kobiety istnieją? Fałszywy dokument jako strategia autorska w filmach Jacka Malinowskiego;
  • Bogumiła Śniegocka (Uniwersytet Jagielloński): Filmy Wilhelma Sasnala w kontekście filozofii Gilles’a Deleuze’a.

Sobota, 22 lutego

  • Mariusz Wirski (Uniwersytet Gdański): Wideo jako medium w kinie autobiograficznym;
  • Natalia Biesiada (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie): Maski i lustra. Autoportrety artystów współczesnych w realizacjach wideo;
  • Eliza Cieszkowska (Uniwersytet Jagielloński): Performance w oku kamery. O twórczej roli montażu;
  • Jakub Kłeczek (Uniwersytet Adama Mickiewicza): Uwikłania kamery przemysłowej w performance;
  • Katarzyna Słoboda (Muzeum Sztuki w Łodzi): Improwizacja zapośredniczona;
  • Piotr Sikora (Małopolski Ogród Sztuki): Kocham Cię Canonie 5De!;
  • Marietta Kuźniewska (Poznań): Sztuka wideo w twórczości współczesnych artystów kubańskich;
  • Magdalena Długosz (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej): Medytatywność wideo.

Konferencja naukowa Wideo w sztukach wizualnych
21 i 22 lutego 2014 roku
Galeria Labirynt w Lublinie

Dodaj komentarz