• 2014-02-04

Saint Amour – muzyka opactwa cysterskiego z Krzeszowa

Właśnie ukazała się płyta z muzyką dawną – Saint Amour. Muzyka z rękopisów tabulatur lutniowych cystersów krzeszowskich.

„Saint Amour. Muzyka z rękopisów tabulatur lutniowych cystersów krzeszowskich”, okładka (źródło: materiał prasowy)

„Saint Amour. Muzyka z rękopisów tabulatur lutniowych cystersów krzeszowskich”, okładka (źródło: materiał prasowy)

Producentem i pomysłodawcą tego wydawnictwa jest Grzegorz Joachimiak z Katedry Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Do udziału w projekcie udało mu się zaprosić cenionych muzyków, specjalizujących się w tego typu repertuarze – Jan Čižmářa (chórowa lutnia, gitara barokowa), Julię Karpetę (viola da gamba), Martę Kratochvílovą (flet traverso) oraz Martynę Pastuszkę (skrzypce barokowe).

Kolekcja rękopisów tabulatur lutniowych z XVIII w. związanych z opactwem cystersów z Krzeszowa (niem. Grüssau) to obecnie jeden z największych zachowanych zbiorów z muzyką lutniową na świecie. Zbiór obejmował 14 rękopisów, które obecnie są rozproszone na 4 biblioteki. Do czasu sekularyzacji w 1810 r. znajdowały się w bibliotece klasztornej w Krzeszowie.

„Saint Amour. Muzyka z rękopisów tabulatur lutniowych cystersów krzeszowskich” (źródło: materiały prasowe)

„Saint Amour. Muzyka z rękopisów tabulatur lutniowych cystersów krzeszowskich” (źródło: materiały prasowe)

Niemalże wszystkie utwory, które znalazły się na krążku zostały po raz pierwszy nagrane na podstawie źródeł z kolekcji tabulatur lutniowych cystersów krzeszowskich. Znajdują się wśród nich kompozycje tj.:

I. Ferdinand Ignaz Hinterleitner: Concerto VI C-dur [na podstawie kolekcji tabulator lutniowych cystersów krzeszowskich i starodruku F. I. Hinterleitnera Lauthen Concert mit Violin, Bass und Lauten]

II. Anonim: Sonata D-dur z dwoma ostatnimi częściami autorstwa Pichlera [głosy violi da gamba i fletu traverso zostały zrekonstruowane]

III. Esaias Reusner junior: Praeludium d-moll z zaginionego rękopisu [sic!] Mf. 2007 z kolekcji tabulator lutniowych cystersów krzeszowskich i starodruku E. Reusnera mł. Delitiae testudinis oder Erfreuliche Lautenlust

IV. A. Sedl[ack]: Aria g-moll

V. Carl Sedlack: Adagio i Fuga C-dur

VI. Silvius Leopold Weiss: Chaconne F-dur [Weiss SW 1.12, SW 62.12]

VII. Anonymus: Cykl intawolowanych pieśni duchownych [głosy violi da gamba i fletu traverso zostały zaaranżowane].

W tym cyklu znaleźć można utwory kompozytorów pochodzących ze Śląska, np. Sperontesa, Daniela Vettera znanego m.in. z kompozycji Lieber Gott! Wann wird ich sterben, którą Johann Sebastian Bach wykorzystał w swojej kantacie BWV 8. Znajdują się tam również opracowania kompozycji, które na podstawie tytułów można wiązać z tekstami znanymi jeszcze ze średniowiecza, np. Stabat Mater, O vos omne (z Lamentacji Jeremiasza), Cur mundus militat i wiele innych utworów o wanitatywnym charakterze.

Na płycie znajduje się ponad 69 minut muzyki oraz informacje o nagranym repertuarze w języku polskim, angielskim i niemieckim.

Saint Amour. Muzyka z rękopisów tabulatur lutniowych cystersów krzeszowskich
Pomysłodawca: Grzegorz Jachimiak
Luty 2014 r.

Dodaj komentarz