• 2014-01-28

Rodzina Mrowców z Kontynuacjami w Bielsku-Białej

Od 27 stycznia w Galerii Sztuki Regionalnego Ośrodka Kultury w Bielsku-Białej można oglądać wystawę pt. Kontynuacje. Rodzina Mrowców. Malarstwo, konserwacja dzieł sztuki.

Stanisław Mrowiec, „Huśtawka” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stanisław Mrowiec, „Huśtawka” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Teresa Dudek Bujarek (z katalogu wystawy):

(…) Malarstwo Stanisława Mrowca nie jest jednoznaczne. Spójrzmy na chromego anioła wspartego na kulach lub skrzydlatą niebiańską istotę ciągniętą przez sforę psów. Czyżby to walka dobra ze złem, anioła z szatanem? Kto z tego starcia wyjdzie zwycięzcą, a kto zwyciężonym? Równie wieloznaczne są portrety, szczególnie halsowski wizerunek córki Katarzyny, przepojony wewnętrznym światłem i ojcowską dumą. Jego obrazy pozwalają snuć wielowątkowe opowieści, poszukiwać prawdy o człowieku; wywołują emocje właściwe malarstwu o określonych treściach, wzruszają i poruszają. Ich wartością są także forma, klasyczna kompozycja, niejednokrotnie oparta na diagonali lub zrównoważonej przeciwwadze poszczególnych elementów, dobrze poprowadzony rysunek, harmonia akcentów i balans akordów chromatycznych.

Stanisław Mrowiec wielokrotnie wystawiał swoje prace, brał udział w pokazach ogólnopolskich, okręgowych i środowiskowych w Bielsku-Białej, Krakowie, Katowicach, Radomiu, Rybniku, Szczecinie, Warszawie i Żywcu. W 1963 roku zorganizował swoją wystawę indywidualną w Zakopanem, w latach 1967-1979 regularnie uczestniczył w Bielskich Jesieniach, zdobywając medale, nagrody i wyróżnienia. Prezentował swoje prace także poza granicami Polski – w Belgii i Słowenii.

Dla Stanisławy Kowalskiej Mrowiec malarstwo jest formą wyciszenia, oderwania od codzienności, ucieczką w świat kolorów i form. Maluje niewiele, głównie pejzaże z samotnymi chatami pośród drzew. W obrazach tych pierwszoplanowa przyroda staje się wyrazem osamotnienia i przemijania. Jest także autorką ciepłych w kolorycie i delikatnych w rysunku studiów portretowych dzieci, często przedstawionych w towarzystwie psów (psy w tej żywieckiej rodzinie mają miejsce szczególne, nie tylko na obrazach, ale także w życiu codziennym). Najlepiej jednak czuje się w rysunku, delikatnym szkicu, o wiotko prowadzonej kresce. Nie uczestniczy zbyt aktywnie w życiu artystycznym, choć także prezentowała swoje prace na kilku wystawach okręgowych i środowiskowych w Bielsku-Białej, Krakowie i Żywcu.

Tradycje artystyczne, w trzecim już pokoleniu (malarstwem zajmował się także wuj Stanisława Mrowca), kontynuuje córka Katarzyna. Jej domeną jest konserwacja artystycznych wytworów innych malarzy i rzeźbiarzy, szczególnie tych dzieł, z którymi czas nie obszedł się zbyt łaskawie. Urodziła się w Żywcu w 1961 roku. W rodzinnym mieście uczęszczała do liceum, a następnie studiowała na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zajmuje się konserwacją malarstwa ściennego i rzeźby polichromowanej. Ma na swoim koncie kilka udanych realizacji w tym zakresie, wśród nich znalazły się: zespół barokowych rzeźb autorstwa Michaela Klahra w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Kłodzku, sgraffita na murach pałacu Franklów w Prudniku oraz ratuszy w Bolesławcu i Otmuchowie, polichromie w pałacach Mieroszewskich w Będzinie i Larischów w Cieszynie oraz w kościele pw. św. Jerzego w Puńcowie, wystrój ruchomy (ambony, stalle, rzeźby chóru muzycznego i ołtarzowe) w konkatedrze w Żywcu i kościele pw. św. Bartłomieja w Lipowej.

Do jej ostatnich sukcesów należy dodać odkrycie gotyckich polichromii w kościele pw. św. Jerzego w Cieszynie.

Stanisława Kowalska-Mrowiec – urodzona w Sandomierzu, ukończyła ASP w Krakowie w pracowni prof. Fetkowicza. Przez długie lata pracowała jako nauczyciel w Liceum Plastycznym w Bielsku-Białej oraz instruktor w Żywieckim Domu Kultury. Uczestniczyła w zbiorowych wystawach w Żywcu, Warszawie, Zakopanem. W jej pracach dominuje malarstwo pejzażowe.

Stanisław Mrowiec – urodzony w Bielsku-Białej w 1936 r. Ukończył ASP w Krakowie w pracowni prof. Świderskiego oraz Fetkowicza. Przez długie lata pracował w Liceum Plastycznym w Bielsku-Białej. Swoje prace prezentował na krajowych i zagranicznych wystawach oraz podczas Bielskiej Jesieni. Jego malarstwo cechuje realizm, zajmował się również tematem kobiecego ciała.

Katarzyna Mrowiec – urodzona w Żywcu, ukończyła konserwację sztuki na UMK w Toruniu, pracuje konserwując rzeźby i kościoły w Polsce, Niemczech. Na Żywiecczyżnie zajmowała się konserwacją rzeźb w Kościele Św. Krzyża w Żywcu, Kościoła i rzeźb w Lipowej.

Kontynuacje. Rodzina Mrowców. Malarstwo, konserwacja dzieł sztuki
Wystawę można oglądać od 27 stycznia do 14 lutego 2014 roku
Galeria Sztuki Regionalnego Ośrodka Kultury w Bielsku-Białej

Dodaj komentarz